צרפת: הציבור ניצח, שיראק מצמץ ראשון, חוק התעסוקה החדש בוטל

שיראק מבטיח תוכנית חלופית לצמצום האבטלה בקרב הצעירים

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, ביטל היום (ב') את החוק התעסוקה החדש, שנכנס לתוקפו בתחילת החודש (CPE), אשר הקל על מעסיקים לפטר עובדים צעירים עד גיל 26 ללא הודעה מראש או נימוק.

זאת לאחר חודשיים של מחאות מצד הסטודנטים ואיגודי העובדים, שיצרו קרע במפלגה השלטת ופגעו קשות בפופולריות של שיראק.

היום (ב') פירסם שיראק הודעה שבה הבטיח להחליף את החוק החדש, הנודע בצרפתית בראשי התיבות CPE, בתוכנית שעדיין לא גובשה סופית לצמצום האבטלה בקרב הצעירים, שבפברואר הגיעה ל-22.2% בקרב אוכלוסיה זו.

כישלון הניסיון להגמיש את חוקי העבודה בצרפת מהווה מפלה לראש ממשלת צרפת, דומיניק דה וילפאן, והוא עלול גם להכשיל את וילפאן בניסיונו להחליף את שיראק בתפקיד נשיא צרפת בבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

חלק ממנהלי חברות ומכלכלנים בצרפת הביעו חשש שהמחאות עלולות לפגוע בהשקעות ולהאט את קצב הצמיחה הכלכלי של צרפת.

"חברות שתכננו ליצור מקומות עבודה חדשים נסוגו בהן מכוונותיהן", אמר מרק טואטי, כלכלן ראשי בנטקסיס בנק פופולר בפריס. "אם ייווצר הרושם ששוק העבודה הצרפתי ייוותר ללא רפורמה, ילכו החברות למדינות שבהן חוקי העבודה גמישים יותר".

בינואר הציג דה וילפאן את CPE כאמצעי להגמיש את חוקי העבודה של צרפת ולצמצם את האבטלה, שעמדה אז על 9.6%. מתנגדי החוק מחו על הסעיפים שמתוקפם רשאים מעסיקים לפטר ללא סיבה מוצהרת עובדים צעירים מ-26 שנים תוך שנתיים מתחילת עבודתם.

סטודנטים, שלטענתם פגע החוק בביטחון התעסוקתי שלהם, הפריעו להרצאות באוניברסיטאות או חסמו את הגישה לאוניברסיטאות.

יותר מ-1 מיליון צרפתים יצאו לרחובות להפגין ב-28 במארס וב-4 באפריל. ככל שגברה ההתנגדות לחוק, ירדו שיעורי הפופולריות של וילפאן ושיראק.

בחודש הבא יחל שיראק את שנתו ה-11 בתפקיד נשיא צרפת, ושיעור הפופולריות הנוכחי שלו עומד על 25% - הרמה הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות, לדברי מכון הסקרים אינסטיטוט LH2.

מהסקר שערך המכון עולה ש-64% מאזרחי צרפת אינם שבעי רצון מתפקודו של שיראק - שיא מאז יוני 2005, החודש שבו דחו אזרחי צרפת את חוקת האיחוד האירופי.

שיעור הפופולריות של דה וילפאן עמד גם הוא על 25%, לעומת 50% בדצמבר. 65% מהנסקרים הביעו אי שביעות רצון מתפקודו.