סוגיית העברת תקציב 2006 עלולה להתפתח למשבר במו"מ הקואליציוני בין קדימה לעבודה

זאת באם התיקונים שהעבודה עומדת עליהם לא יסוכמו ויעוגנו מראש בהסכם הקואליציה

העברת תקציב 2006 עלולה להתפתח למשבר במו"מ בין קדימה לעבודה, אם התיקונים שהעבודה עומדת עליהם לא יסוכמו ויעוגנו מראש בהסכם הקואליציה. הבעיה נדונה בצוות ההיגוי הפוליטי של העבודה שמאחורי צוות המו"מ בראשות עו"ד דוד ליבאי.

לפי שעה העבודה איננה מבטיחה מראש שום תמיכה בתקציב ללא סיכום מוקדם. ליבאי יבהיר זאת מחר (ג') לצוות קדימה בראשות עו"ד יורם טורבוביץ בפגישתם השניה במלון כפר המכביה.

ליבאי העלה את הבעיה לדיון בצוות הפוליטי בעקבות ההודעה של קדימה אתמול בפתיחת המו"מ, על כוונתה להעלות את הצעת התקציב לקריאה ראשונה סמוך להשבעת הממשלה, במתכונת שהונחה על שולחן הכנסת לפני כחצי שנה. התיקונים ייכנסו רק במהלך הכנת התקציב לקריאה שניה ושלישית.

ליבאי אמר שצוות המו"מ לא היה ערוך להתמודד עם נושא התקציב כבר בישיבה הראשונה ולכן הוא הסתפק ברישום ההודעה ללא תגובה. גם בצוות הפוליטי הוחלט לפי שעה שלא להגיב, אלא להמתין ולראות איך יתפתח המו"מ.

המחלוקת המסתמנת איננה על עצם דרישות העבודה בתחום הכלכלי-חברתי והנוסח שבו הן יופיעו בהסכם. בעניין זה יש קרבה בעמדות הצדדים. הקצב וההיקף של יישום העקרונות הם הבעיה אשר טעונה הבהרה מוסכמת, כגון בהעלאה המדורגת של שכר המינימום או בהגדלת קצבאות הזקנה והנכים שצריכה להתבטא כבר בתקציב השנה.

קדימה העלתה את עניין התקציב גם בפגישה עם הגמלאים היום (ב') אבל הבהירה להם שהתמיכה בתקציב 2006 תהיה חלק מהסכם הקואליציה לרבות התיקונים שייכנסו אליו כפי שיוסכם בין הצדדים. טורבוביץ הסביר שמפאת קוצר הזמן לא ניתן יהיה להכניס את התיקונים לפני הקריאה הראשונה, שכן החוק מחייב להעביר את התקציב תוך 45 יום מהשבעת הממשלה.

בסיעת הגמלאים הבינו כי מילוי דרישותיהם יחייב תיקונים מהותיים בחוק ההסדרים שניתן יהיה להכניס מבחינה טכנית רק לקראת הקריאה השניה והשלישית. על כן הם לא ערערו על הודעת קדימה. עניין אחר הוא מה יוסכם בין הצדדים ובקטע זה אומרים בסיעה, כי הכל פתוח ושום דבר לא סגור".

נושא התקציב עלה אחה"צ גם בסיעת הליכוד שהתכנסה להחליט סופית שהיא תשב באופוזיציה. יו"ר הסיעה ח"כ גדעון סער הודיע זאת לטורבוביץ. התקציב לא היה על סדר היום ועלה בהערת אגב של סער. התברר שהליכוד נקלע כאן למלכוד.

בנימין נתניהו הזכיר כי זה התקציב שהוכן על ידו כשר האוצר לפני התפטרותו וציין כי הוא כולל תיקונים חברתיים. בדיון המאולתר גם הזכירו את ניסיונות הליכוד להעביר את התקציב בתמיכתו לפני הבחירות, וציינו כי התמיכה מהאופוזיציה תהיה עכשיו בעייתית.

עם זאת, גם לאחר הצטמקות הסיעה, הנטייה היתה לתמוך בתקציב לפחות בקריאה הראשונה ולקבוע עמדה סופית לפי הנוסח שיתוקן בהמשך. אבל החלטה לא התקבלה, מאחר שהדיון לא היה פורמלי. סוכם לחזור ולדון בסוגיה לפני ההצבעה בקריאה ראשונה.