מיישמים את דו"ח גדיש: קק"ל תעביר למדינה קרקעות עירוניות תמורת שטחים בנגב ובגליל

קק"ל גם תקבל פיצוי כספי שייקבע לגבי הפרש השווי בין הקרקעות המו"מ על המיסוי יימשך

דירקטוריון קק"ל נתן אתמול (ב') את הסכמתו לבצע עסקה חד פעמית עם המדינה, להחלפת קרקעות עירוניות מבונות בתמורה לקרקעות בנגב ובגליל, בסדר גודל זהה, וכן פיצוי כספי שייקבע בין הצדדים לגבי הפרש השווי.

עיסקה זו היא חלק מהמלצות ועדת גדיש, לשינוי ארגוני במינהל מקרקעי ישראל.

מטרת ההחלטה היא לאפשר היוון מלא של הקרקע לחוכרים, ובכך לייעל את עבודת מינהל מקרקעי ישראל, המנהל את הקרקעות עבור הקק"ל. ההסכם כולל הקמת ועדת תיאום מיוחדת, ליד מועצת מקרקעי ישראל, בה יהיו חברים נציגי מדינה ונציגי קק"ל. לוועדת זו תהיה סמכות לדון בנושאים פרטניים הנוגעים לקק"ל. יו"ר הועדה יהיה השר הממונה על מועצת מקרקעי ישראל. ממלא מקומו יהיה יו"ר קק"ל.

עוד הוחלט להמשיך במו"מ עם נציגי המדינה בנושאי מיסוי, הדרך המשפטית לביצוע חילופי הקרקעות, תשלום היטלי ההשבחה, האחריות לגבי חובות העבר ועוד.

קק"ל גם הסכימה שמספר נציגיה במועצת מקרקעי ישראל יותאם לכמות הקרקע שבבעלותה והמנוהלת על-ידי המינהל. כיום מהווים נציגי הקק"ל מחצית מנציגי מועצת מקרקעי ישראל.

יו"ר דירקטוריון קק"ל, יחיאל לקט, הביע תקווה כי אבני הנגף שעדיין נותרו, בעיקר בנושאי מיסוי וכן לגבי שטחים שעדיין לא נעשתה בהם פרצלציה, ייפתרו וכי המו"מ יסתיים במהרה לשביעות רצון הצדדים. ההסכם הסופי יובא לאישור נוסף של הדירקטוריון.

בימים האחרונים מתנהלים מגעים בין נציגי האוצר, מינהל מקרקעי ישראל וקק"ל לגבי הסכם זה. בקק"ל יש מי שסבור כי יש להעביר למדינה אך ורק קרקעות עם בניינים למגורים, ולא להעביר קרקעות שעליהן נדל"ן מניב. זאת, מכיוון שאלה יוצרות לקק"ל הכנסה שנתית קבועה, באמצעותה ניתן להמשיך ולשלם את תשלומי הפנסיה של העובדים.