נשיא איראן, אחמדיניג'אד: "איראן תצטרף בקרוב למועדון המדינות בעלות טכנולוגיה גרעינית",

(עידכון) - הדגיש כי תכנית הגרעין של ארצו נועדה למטרות שלום בלבד, וכי איראן לא מעוניינת בנשק גרעיני

"איראן תצטרף בקרוב למועדון המדינות בעלות טכנולוגיה גרעינית", כך הצהיר הערב נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, בנאום שנשא בצפון מזרח המדינה. הוא הדגיש כי תכנית הגרעין של ארצו נועדה למטרות שלום בלבד, וכי איראן לא מעוניינת בנשק גרעיני.

הנשיא האיראני התייחס בנוסף גם להתנגדות המערב לתכנית, ותבע מאירופה לכבד לכבד את זכותה של איראן לשימוש באנרגיה אטומית למטרות אזרחיות. "האויבים לא יצליחו להניא את האומה האיראנית ממסלול ההתפתחות שבחרה לעצמה", אמר אחמדיניג'אד.

נשיא המדינה לשעבר, האשמי רפסנג'ני, אמר הערב כי המדינה "מעשירה אוראניום בהיקף תעשייתי, דבר שיאפשר בעתיד הקמת תחנת כח גרעינית". לדבריו, המדינה עושה שימוש בלא פחות מ-164 צנטריפוגות להעשרת אורניום, אולם לפניה עוד דרך ארוכה.

"יש צורך בהרחבת הפעילות אם אנו רוצים יחידה תעשיתיית בהיקף מלא", אמר רפסנג'ני וציין כי חסרות עוד עשרות צנטריפוגות על מנת שניתן יהיה להקים מפעל להעשרת אוראניום. מומחים מעריכים כי יש להפעיל כ-1,500 צנטריפוגות למשך שנה שלמה על מנת להעשיר כמות מספיקה של אורניום להכנת פצצה גרעינית.

ארה"ב: "איראן אינה צועדת בכיוון הנכון"

בבית הלבן גינו הערב את הכרזת איראן, ואמרו כי ההצהרה "מראה כי איראן אינה צועדת בכיוון הנכון". דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, אמר כי "אם תמשיך כך איראן, תשקול ארצות הברית, בשיתוף עם מועצת הביטחון של האו"ם, את הצעדים הבאים ביחס לטהרן".

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדעי, צפוי לבקר השבוע במדינה, כחלק מהשיחות על הפסקת העשרת האורניום.