הרמטכ"ל: איראן עם גרעין היא איום על העולם החופשי ולא רק על ישראל

על פעילות צה"ל ברצועת עזה: נדע להיכנס לרצועה עם כוחות קרקעיים אם יהיה צורך בכך

הרמטכ"ל, רב אלוף דן חלוץ, מתייחס לראשונה בראיון לגלי צה"ל להכרזת איראן הצליחה להעשיר אורניום: "איראן עם גרעין היא איום לא רק על ישראל, אלא על העולם החופשי הדמוקרטי כולו".

"האיראנים עשו צעד משמעותי בהכרזה ואני מדגיש את המילה הזו כי אפשר גם רק להכריז", הסתייג חלוץ, "אך בהנחה שכל מה שהם אמרו זה אמת, אז הם עשו צעד נוסף של הגעה לעצמאות בתחום הגרעיני - זה צריך להעסיק את כולם וזה אכן מעסיק. די לקרוא את התגובות הבינלאומיות. תגובותינו לא מעלות או מורידות משהו, כי ההד כבר קיים".

הרמטכ"ל התייחס לפרסומים האחרונים בדבר אפשרות של פעולה צבאית באיראן. "אני מציע לא ללכת רחוק מדי, לא לחפש תשובות ישראליות וגם לא להציע אותן", אמר, "אינני בטוח שאם נסתכל על מפת המטרות של איראן - ישראל תופיע במקום הראשון. מעבר לכך, כל דבר בעיתו, האיראנים עוד לא שם. זמן הוא אמצעי מהותי בדו-שיח עם איראן ואני מניח שעוד דברים ישתנו בתוך התהליך הזה".

"נדע להיכנס לרצועה אם נצטרך"

בהתייחסותו לטענה כי תגובת צה"ל לפלסטינים אינה חזקה דיה כדי להתמודד עם ירי הקסאם, אמר הרמטכ"ל כי יש לשמר את הגישה המוסרית שמייצגת ישראל. "יש גישה שאומרת שעוד כח ועוד עוצמה יביאו בסופו של דבר לתשובה ניצחת מול הקסאם ויש גישה שקוראת לסבלנות ובדיקה עניינית כל יום מחדש, מתוך ראייה ארוכת טווח. אנחנו משקיעים הרבה מאוד אנרגיה בניסיון מתמיד להימנע מפגיעה בחפים מפשע. אנו רוצים לשמר את הדבר שייחודי לנו והוא התרבות, הגישה והערכים".

חלוץ התייחס לאפשרות של פעולה קרקעית ברצועת עזה. "המשימה שלנו היא לתת ביטחון ליישובים הישראלים וזו משימה שניתן לבצע אותה מחוץ ולא רק באמצעות נוכחות בפנים. ככלל, אין לנו שום רצון להיכנס לתוך הרצועה עם כוחות קרקעיים, אך אם מישהו ידחף אותנו לעשות את זה, אז שידע שהדבר על אחריותו אנחנו יודעים לעשות זאת. מקווה שלא נגיע להחלטה כזו כי יש לה מחיר".