נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד: "אנו מעצמה גרעינית"

על רקע ההצהרות האחרונות מאיראן שוהים מחיריי הנפט ברמה הגבוהה מ-68 דולר לחבית * רייס: יש צורך לנקוט ב"צעדים משמעותיים"

מחירי הנפט ממשיכים להיסחר על רקע התחממות נוספת בזירה הגיאופוליטי על הציר בין ארה"ב ומערב מצד אחד לאיראן מהצד השני. היום שיחרר נשיא איראן הצהרה נוספות בנושא יכולות הגרעין של מדינתו, זאת לאחר שביום ג' הושמעו הצהרות דומות ממנהיגי המדינה.

בשעה זו משיל מחירי הנפט כ-0.6% והוא נסחר סביב רמה של 68.2 דולר. אתמול ננעל הנפט ברמה של 68.62 דולר לאחר שבמהלך המסחר כבר שהה ברמה של 69.6 דולר לחבית, רמה בה לא שהו מחירי הנפט מאז חודש ספטמבר 2005.

אחמדינג'אד: "אנו מעצמה גרעינית ומעמדה זו נגיע לכל דיון"

"איראן לא תיסוג מהליך העשרת האוראניום בו החלה, חרף התנגדות הקהילה הבינלאומית" - כך אמר היום נשיא המדינה, מחמוד אחמדינג'אד. הוא הוסיף כי טהראן לא תנהל משא ומתן עם איש על מה שהגדיר "זכותו של העם האיראני": "אנו מעצמה גרעינית ומעמדה זו נגיע לכל דיון".

הדברים נאמרו על רקע בואו לטהראן של יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדעי. בסבב השיחות שייערוך ינסה אל-ברדעי לשכנע את בכירי המשטר לחדול מהפיתוח הגרעיני ולשוב לשולחן המשא ומתן.

עם זאת, דיפלומטים באו"ם ציינו אמש כי גם אם שיחותיו של אל-ברדעי לא יצלחו, ההצהרה האירנית לא תביא להקדמת הדיון בסוגיה במועצת הבטחון, שנקבע לחודש מאי. אמש הודיעה מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליסה רייס, כי בכוונת ארצות הברית להביא בחשבון את ההכרזה האיראנית במהלך בדיונים.

רייס: יש צורך לנקוט ב"צעדים משמעותיים"

בכל רחבי העולם המערבי גינו השבוע את הדברים שהשמיע נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, לפיהם "איראן הצטרפה, הלכה למעשה, למועדון הגרעיני העולמי", נוכח יכולתה להעשיר אוראניום "בהיקף תעשייתי".

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, פירסם אמש הודעה לפיה "על איראן להפסיק מיד את כל פעילותה בתחום הגרעין". מזכירת המדינה רייס הודיעה אמש כי הדברים מצריכים נקיטה ב"צעדים משמעותיים", בעוד שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, אמר כי "ההצהרות האחרונות מטהראן מערערות את יחסיה עם העולם המערבי". גם ביפן גינו את ההכרזה האיראנית ואמרו כי "מדובר בהליכה ברורה נגד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

עם זאת, שר החוץ הצרפתי שלל הבוקר אפשרות לתקיפה צבאית נגד איראן. "הדבר אינו נמצא על הפרק", אמר פיליפ דוסט-בלוזי, "תמיד העדפנו פתרון באמצעות משא ומתן".