סין: קרן המטבע העולמית צריכה לפקח על הדולר ולא על היואן

בתגובה לביקורת, הגן נגיד הבנק הסיני המרכזי על זכותה של כל מדינה לבחור מערכת שער חליפין שתתאים להתפתחות הכלכלית שלה

נגיד הבנק המרכזי בסין, זוהו קסיאוצ'ואן, אמר אתמול (ש') כי הדולר מהווה סיכון גדול יותר לכלכלה העולמית מאשר היואן. לדבריו, המוסדות הפיננסיים הגלובליים צריכים לפקח על המטבע האמריקני ולא על הסיני.

זאת, יום לאחר שקבוצת ה-G7 מתחה ביקורת על סין, בטענה שהמטבע שלה אינו גמיש דיו. ארה"ב טענה שסין שומרת על ערך נמוך של היואן בכדי לקדם את היצוא.

מאוחר יותר, במהלך ראיון, הוא הוסיף כי היואן יכול לעלות בקצב מהיר יותר, אולם זוהי אינה הדרך לרפורמה כלכלית. לדבריו, כך לא עושים דברים בסין וזוהי "זכותה המלאה של כל מדינה לבחור מערכת שער חליפין שתואמת את ההפתחות הכלכלית שלה".

לטענתו, הרפורמות בסין צריכות להתבצע בהדרגתיות, על מנת לאזן בין אינטרסים מתחרים וכדי להבטיח שהמגזר הפיננסי איתן מספיק. הוא רמז כי הסינים יכולים להאיץ את קצב הייסוף תוך 6 חודשים.

בהערות לקרן המטבע העולמית אמר הנגיד כי "על הקרן לתת עדיפות לייסוד מערכת של מעקב ומאזן תשלומים של המדינות הגדולות המחזיקות ביתרות מט"ח", והוסיף כי "תנאים נוחים בשווקים הפיננסים לא מוציאים מכלל אפשרות היפוך פתאומי בסנטימנט, והידר שיתוף פעולה ב-G7, בכל הקשור למדיניות מוניטרית, עלולה להוביל להפכפכות בשווקים".

לדבריו, המדינות המפותחות צריכות לנצל את תקופת הצמיחה הנוכחית בכדי לבנות מחדש את הכלכלות שלהן, במטרה ליצור סחר גלובאלי וזרימת הון מאוזנים יותר ולהפחית במדיניות המגן.