החולה הישראלי מממן חלק ניכר ממערכת הבריאות הציבורית; ישראל במקומות ראשונים בעולם בהוצאה פרטית על בריאות

כך עולה מנייר עמדה של מרכז אדוה ורופאים לזכויות אדם * ישנם חולים כרוניים בעלי הכנסה נמוכה המוותרים על טיפול רפואי

החולה הישראלי מממן חלק ניכר ממערכת הבריאות הציבורית והסכומים שישראלים מוציאים מהכיס עבור תרופות ושירותי בריאות הם בין הגבוהים במערב, כך עולה מנייר עמדה חדש של מרכז אדוה ורופאים לזכויות אדם שפורסם היום.

שני הגופים מבססים את קביעתם המשותפת על מספר פירסומים אחרונים בנושא: הלישכה ההמרכזית לסטטיסטיקה הראתה כי בכל הנוגע לגובה התשלום הממוצע לנפש עבור שירותים ותרופות (out-of-pocket payments), ישראל ניצבת במקום השלישי בקרב הארצות המפותחות (לאחר שוויץ וארה"ב).

פירסום אחר עליו מתבססת הקביעה נשענת על ביטאון פארמה למדיניות וכלכלת תרופות המגלה כי בקופת חולים הכללית, חברי הקופה נושאים ב-52% מהעלות של כלל התרופות וב-43% מן העלות של התרופות הכלולות בסל השירותים הניתן במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

גם נושא המעמדות וחלוקת ההכנסות מקבל ביטוי בדו"ח אדוה והרופאים. סקר הבריאות של ברוקדייל גילה כי אחוז גבוה מבעלי ההכנסה הנמוכה ומהחולים הכרוניים מוותרים על טיפול רפואי עקב גובה התשלום.

לסיכום ההודעה ארגוני הרופאים לזכויות אדם ומרכז אדוה קראו להורדת התשלומים הללו על מנת לקדם את השוויון בנגישות לשירותי הבריאות של כלל אזרחי המדינה.