איך תבדילו בין הצטננות ואלרגיה?

באמצע דייט סוער, בת הזוג שלכם מתחילה להתעטש באופן בלתי נשלט. "זו לא הצטננות, זו אלרגיה, זה לא מדבק", היא אומרת. קשה לדעת האם זה אמנם נכון. הסימנים החיצוניים של ההצטננות - התעטשות, נזלת, עיניים אדומות ולעיתים גם שיעולים - דומים לסימנים החיצוניים של חלק מהאלרגיות שמקורן באלרגן המועבר בדרך האוויר. אולם, אם אתם בעצמכם מרגישים דגדוג מוכר באף - דווקא כן תוכלו להבדיל.

שתי המחלות מאופיינות, כאמור, בכמה סימנים דומים. בנוסף לסימנים החיצוניים שציינו, שני המצבים מובילים לתחושת עייפות. אולם, בעוד הצינון מאופיין בשיעולים, בכאבי גרון, לעתים בכאבים במקומות שונים בגוף ולעיתים אף בחום, הרי שאלרגיה מאופיינת רק לעתים רחוקות בשיעול או כאב גרון, וכמעט ולעולם אינה מאופיינת בכאבים גופניים וחום. לעומת זאת, אלרגיה מביאה עימה לעיתים גירוד בעיניים (נדיר ביותר במקרה של צינון) ועלולה להימשך כמה שבועות, בעוד צינון לא נמשך בדרך כלל יותר ממספר ימים (ובמקרים הקשים - עד שבועיים).

חשוב להבחין בין צינון ואלרגיה שכן שתי התופעות דורשות טיפול שונה. האלרגיה המאופיינת באף סתום ונוזל נהוג לטפל באמצעות אנטי-היסטמינים, סטירואידים בהסנפה או טיפות המיועדות לפתיחת האף. בצינון לעיתים נהוג לא לטפל כלל ולעתים בטיפול אף או תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטירואידיות (NSAIDs), כמו איבופרן או אספירין. כמו כן, כאשר אתם חולים בצינון חשוב לשמור על היגיינה נכונה ולא לבוא במגע עם אנשים שעלולים להיות רגישים לצינון. בעלי אלרגיה אינם מסכנים את סביבת בהדבקה כלל וכלל, אולם מומלץ להם להימנע במגע עם אותו הגורם שהביא עליהם את הצרה זו מלכתחילה. "