עיריית תל-אביב: מחר ייסגר סופית השוק הסיטונאי

על פי דיווח של עיריית תל-אביב השוק הסיטונאי בתל-אביב ייסגר סופית מחר (ה') בשעה חמש אחה"צ.

פעילות השוק הסיטונאי בתל-אביב אמורה היתה להיפסק ב-28 בפברואר, אלא, שעיריית ת"א נאלצה לדחות את מועד הפינוי בחודשיים, היות והשוק החליפי בצריפין, שאמור לקלוט את סוחרי השוק הסיטונאי בת"א, לא היה מוכן בזמן. 22 סוחרי השוק קיבלו מכתב ממנכ"ל העירייה, מנחם לייבה, שהודיע להם כי פעילות השוק תפסק ב-27 באפריל 2006.

הסוחרים, המתנגדים לעבור לצריפין, הודיעו היום כי אין בכוונתם להתפנות. אחד מהם הוא עמירם מוארמן: "אני לא מתרגש מההכרזה של העירייה כי אין לי שום כוונה לעזוב את המקום. השוק החליפי המוצע לנו בצריפין, בעייתי ולא רלוונטי מבחינתנו. נסכים להתפנות אך ורק לשוק שאמור להיבנות במסובים".

במקביל צפוי עו"ד מוטי שחם, המייצג 15 מסוחרי השוק, להגיש היום (ד') לבית המשפט המחוזי בת"א עתירה מנהלית ובקשה לצו ביניים למניעת פינוי השוק. שחם: "החלטה לסגור שוק גדול בעל השפעה על מסחר בפירות ובירקות בכל הארץ, צריכה להתקבל על ידי הממשלה ולא על ידי העירייה. מה גם שלממשלה יש יד ורגל בקרקע של השוק שנועדה מלכתחילה לצורך ציבורי ולא לצורך נדל"ני".

צביקה סומך, מנהל "כיכר השוק", פרויקט נדל"ן יוקרתי שאמור להיבנות במקום, מסר בשם עיריית ת"א כי נכון לכתיבת שורות אלה הוא לא רואה שום סיבה לעצירת מהלך סגירת השוק. "לא יהיה פינוי של אנשים בכוח. נסגור את שערי השוק, והחל מהשעה חמש אחר הצהריים לא תתאפשר כניסה של תוצרת חקלאית אל תוך השוק. מנגד, נאפשר הוצאת סחורה עד לגמר המלאי".

סוגיית פינוי השוק הסיטונאי, המתוחם בין משולש הרחובות פתח-תקווה-קרליבך-חשמונאים, נדונה זה עשרות שנים, ונכנסה להילוך גבוה ב-1989, השנה בה פגו זכויות החכירה של חלק מהסוחרים במקום. העירייה, המבקשת לפנות את השטח, כ-50 דונם, לטובת פרויקט "כיכר השוק", לא הצליחה להגיע במרוצת השנים לידי הבנה עם סוחרי השוק, הדורשים מקום חלופי בשוק חדש שאמור להיבנות במסובים או לחילופין פיצוי כספי הולם. למעשה, כבר בתחילת ההתדיינות בין הצדדים התגלעו חילוקי דעות מהותיים, שעברו מהר מאוד לפסים משפטיים.

קבוצת סוחרים זו טוענת שמדובר בדיירות מוגנת ודורשת פיצוי של 500 אלף דולר בממוצע לסוחר. העירייה, טוענת מאידך, שהם אינם דיירים מוגנים ועל כן אינם זכאים לפיצוי כספי. עם זאת, בכדי לזרז בניית 1,600 יחידות דיור ושטחי מסחר במקום, היא מציעה פיצוי של 160 אלף דולר לסוחר. אלא שהצעה זו, נתפסת בעיני הסוחרים כלעג לרש. הליך גישור שהתקיים עד לאחרונה בין הצדדים הופסק לעת עתה. כמו כן, צו מניעה לפינוי השוק שהסוחרים ביקשו מבית המשפט, טרם נענה.

השוק, שהוקם בשנת 1953, בנוי משלושה ביתנים: א', ב' ו-ג', כשבכל אחד מהם פעלו עשרות חנויות ומחסני ירקות ופירות. עיריית ת"א וחברת "השוק הסיטונאי", שבבעלות סיטונאים מביתנים א' ו-ב', הגיעו בשנת 2000 להסדר לפיו יעזבו ויעברו לשוק הסיטונאי החליפי, הזמני שהוקם בצריפין. בתמורה יקבלו 78% מזכויות הבנייה העתידיות במתחם בת"א. תנובה, היא בעלת המניות העיקרית בחברת "השוק הסיטונאי" (60%) והיתר מתחלקים בין 50 סיטונאים פרטיים, שופרסל וקו-אופ. הסדר זה אינו כולל את הסוחרים של ביתן ג', שאינם קשורים לחברת השוק הסיטונאי". "