נמשכת ההתרחבות המהירה במשק: המדד המשולב עלה ב-0.5% בחודש מארס

(עדכון) עליית המדד החודש הושפעה בעיקר מהעלייה ברכיבי הייצור התעשייתי והפדיון של המסחר והשירותים * מדד מלניק עלה במארס ב-0.3%

המדד המשולב למצב המשק בחודש מארס עלה ב-0.5%. כך נמסר היום ממשרד האוצר. עלייה זו משקפת את המשך ההתרחבות המהירה של הפעילות הכלכלית.

עליית המדד החודש הושפעה בעיקר מהעלייה ברכיבי הייצור התעשייתי והפדיון של המסחר והשירותים. עלייה זאת קוזזה חלקית על ידי הירידות ברכיבי היצוא ויבוא הסחורות.

נציין, כי נתוני המדד בחודשים הקודמים עודכנו כלפי מעלה, בין היתר בעקבות העדכונים כלפי מעלה שערכה הלמ"ס בנתוני יצוא הסחורות לחודש פברואר ובנתוני יבוא הסחורות לחודש ינואר.

אשר להתפתחות רכיבי המדד: מדד הפדיון של המסחר והשירותים עלה בפברואר בשיעור של 2.4%, לאחר ירידה של 0.4% בינואר. מדד הייצור התעשייתי עלה בפברואר בשיעור של 3%, לאחר ירידה של 0.5% בינואר. במדד יצוא הסחורות נרשמה ירידה של 6.7% במארס לאחר עליה של 4.3% בפברואר. מדד יצוא השירותים עלה במארס בשיעור של 0.8%, בהמשך לעליה של 7.4% בפברואר. מדד היבוא ירד במארס בשיעור של 4.2%, בהמשך לירידה של 2.6% בפברואר.

עלייה של 0.3% במדד מלניק

מדד מלניק למצב המשק עלה בחודש מארס ב-0.3%. לדברי פרופ' רפי מלניק, דיקן בי"ס לאודר לממשל במרכז הבינתחומי הרצליה, עליית המדד משקפת את המשך תנופת הצמיחה של המשק.

ברבעון הראשון של שנת 2006 עלה המדד בשיעור של 2%. פרופ' מלניק מוסיף כי עלייה חריגה בעוצמתה של מדדי הייצור התעשייתי ושל הפדיון בענפי המסחר והשירותים בחודש פברואר, גרמו לעדכון כלפי מעלה של "מדד מלניק" לחודש פברואר מ-0.2% ל-0.8%.

עוד מציין מלניק כי התפתחות המדד משקפת בעיקר צמיחה של תוצר המגזר העסקי וגידול של הצריכה הפרטית.

רכיבי מדד מארס כוללים: עלייה של 3.0% במדד הייצור התעשייתי בחודש פברואר, לאחר ירידה של 0.5% בחודש ינואר; עלייה של 2.4% במדד הפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש פברואר, לאחר ירידה של 0.4% בחודש ינואר; ירידה של 4.0% במדד היבוא בחודש מרץ, לאחר ירידה של 3.0% בחודש פברואר, ועלייה של 0.3% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש ינואר, לאחר עלייה של 0.4% בחודש דצמבר.