חשש בענף הנסיעות האירופי מהסרת הפיקוח על מערכות הזמנה ממוחשבות

התאחדות סוכני הנסיעות בארץ: לומדים את השינויים, ישפיעו גם על הסוכנים הפועלים בארץ

גורמים בענף הנסיעות האירופי מותחים ביקורת על תוכניתה של נציבות האיחוד בבריסל להסיר את הפיקוח על מערכות הזמנה ממוחשבות של טיסות, מחשש שהדבר יוביל לעלייה במחירי הטיסות.

אשתקד הודיעה הנציבות כי תציע שינויים בתקנות הנוכחיות הנוגעות למערכת ההזמנות הממוחשבת (CRS) שבשימוש סוכני נסיעות. בענף הנסיעות האירופי חוששים, שהנציבות תלך בעקבות ארה"ב ותסיר את הפיקוח על מערכת ההזמנות הממוחשבת בתחומי האיחוד האירופי.דובר הנציבות אמר לאתר EUobserver, שהחלטה בנושא צפויה להתקבל לפני הקיץ.

בכנס שנערך שלשום (ג') בבריסל הודיעה "הקואליציה לגישה הוגנת להזמנות באירופה" (C-FARE) שאם האיחוד האירופי יבטל את הכללים הנוגעים למערכת ההזמנות הממוחשבת, יוביל הדבר לניצול לרעה של המצב ולצמצום אפשרויות הבחירה העומדות בפני הצרכנים.

תחת זאת, סבורים ב'קואליציה', שעל נציבות האיחוד למצוא חלופה לדה-רגולציה מלאה, במקום לאפשר מצב שבו חברות תעופה בעלות אינטרסים פיננסיים במערכת ממוחשבת אחת ישתמשו בה על מנת לתת עדיפות לתעריפים שלהן.

"אם יש לך מערכת הזמנות ממוחשבת, הנמצאת בבעלות חברות תעופה דומיננטיות בשווקים שלהם, כמו לופטהנזה בגרמניה, ההיסטוריה מראה שאותן חברות תעופה ישתמשו במערכות ההזמנה הממוחשבות כדי להפלות נגד חברות אחרות", אמר מריוס נסתא, סגן נשיא הקואליציה.

לפי שעה, לחברות תעופה כמו לופטהנזה, איבריה ואייר פראנס אינטרסים במערכת ההזמנות הממוחשבת אמדאוס (Amadeus), מה שגורם ל-C-FARE להילחם על כך שהנציבות לא תסיר את הפיקוח בתחום זה.

על פי החוק האירופי, חברות תעופה שבבעלותן מערכות הזמנה ממוחשבות חייבות להשתתף באופן שווה והוגן במערכות הזמנה ממוחשבות יריבות. פירוש הדבר, שלופטהנזה חייבת להשתתף במערכת ההזמנות גלילאו (Galileo) למרות שהיא מחזיקה בנתח משמעותי במערכת ההזמנות הממוחשבת אמדאוס.

אלמלא כן, לרשות סוכני הנסיעות בגרמניה לא היו עומדות הרבה אפשרויות בחירה מלבד שימוש במערכת אמדאוס, טוען מריוס נסתא.

"זו הסיבה מדוע הדה-רגולציה בארה"ב התרחשה לאחר שמערכות ההזמנה הממוחשבות לא נותרו עוד בבעלותן של חברות התעופה", אמר.

הקואליציה טוענת, שהדה-רגולציה תפגע גם בצרכנים. "בתרחיש של דה-רגולציה מלאה, יתכן מצב שבו לרשות הצרכנים יעמדו רק הצעות של חברות תעופה, שבבעלותן מערכת הזמנות ממוחשבת", ציין נסתא.

"יש צורך ברגולציה על מערכות הזמנה ממוחשבות, אבל זאת חייבת להיות גרסה חדשה ופשוטה יותר של פיקוח", אמר חבר פרלמנט אירופי.