בצל עיסקת בית וגן: המינהל יקצה שטח בתלפיות שביקשה בית"ר ירושלים

מינהל מקרקעי ישראל יקצה לעיריית ירושלים שטח בשכונת תלפיות-מזרח בירושלים, שהתבקש על-ידי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים לצורך אימוניו. בית"ר ירושלים מבקשת לעבור ממגרשי האימונים שבשכונת בית וגן למגרש בתלפיות-מזרח. נודע כי המינהל החליט להקצות לעירייה את המגרש, בשטח של עשרות דונמים, והיא תקצה אותו לאחר מכן כרצונה.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה לחתום על תוכנית המגורים של חברת נאות בית וגן על שטח מגרש האימונים של בית"ר ירושלים. זאת, בעקבות סירוב מינהל מקרקעי ישראל לחתום על המסמכים הנדרשים לקבלת הרשאה לתכנון השטח עבור החברה. התוכנית מבקשת להקים 500 יחידות דיור במתחם בבית וגן.

פרשה זו הוזכרה ב-2005 בדו"ח מבקר המדינה. המינהל הקצה בעבר לעמותת אגודת הספורט בית"ר ירושלים 40 דונם בבית וגן. ההחכרה נעשתה לצורך שימוש של מגרש ספורט ואצטדיון כדורגל. ב-1999 התקשרה העמותה עם נאות בית וגן למכירת זכויותיה בקרקע. זאת, במטרה לשנות את ייעוד הקרקע ולהקים עליה מאות יחידות דיור.

לפי דו"ח המבקר, המינהל הודיע לעמותה כי שינוי ייעוד הקרקע כפוף לאישור מועצת מקרקעי ישראל ולתנאים נוספים. בהמשך, נאות בית וגן ביקשה מהמינהל הרשאה לתכנון, והוא מסר כי העברת זכויות ומתן הרשאה למתן שינוי ייעוד לא ניתנים להסדרה, אלא אם תאשרם מועצת מקרקעי ישראל. הרשאה לתכנון לא ניתנה, ולמרות זאת החלה החברה בקידום התכנון לשינוי הייעוד.

המחוזית אישרה להפקדה הקמת 500 יח"ד בעבר. ב-2003 הודיע המינהל לנאות בית וגן שאין מקום לדון בהעברת הזכויות, אלא לאחר אישור התכנון. מבקר המדינה קבע כי התנהלות המינהל התאפיינה בחוסר עקביות, וכי אין הצדקה לאפשר למי שקיבל קרקע למטרה ציבורית ליהנות מרווח יזמי מלא, וכי ראוי להשיב את הקרקע למינהל.

באוקטובר האחרון החליטה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לדחות את ההחלטה בעניין תוכנית המגורים עד להשלמת מסמכים הנדרשים לקבלת הרשאה לתכנון מהמינהל. מתכננת הוועדה דאז, ענת צור, ציינה כי אפשרות אחרת היא שרשות ציבורית תגיש את התוכנית.

החלטת הוועדה המקומית כעת להגיש את התוכנית לוועדה, עוררה התנגדות מצד חבר הוועדה יוסף (פפה) אללו. לדבריו, אין סיבה שהעירייה תחתום על תוכנית בלי שבדקה אם התוכנית נחוצה באזור זה. לדבריו, אם המינהל לא מעוניין לחתום, לא ברור מה האינטרס שהעירייה תעשה זאת.