ג'ון קנת גלבריית, מגדולי כלכלני השמאל, שיעץ לנשיאים דמוקרטיים מאז רוזבלט, מת בגיל 97

מחבר הספר הקלאסי "חברת השפע", מעולם לא התבייש בתווית ה"ליברלית" שהודבקה לו

ג'ון קנת גלבריית, הפרופסור מאוניברסיטת הרווארד שזכה בתהילה עולמית ככלכלן ליברלי, פוליטיקאי מאחורי הקלעים ומתעד שנון של חברת השפע, נפטר אתמול (שבת) בגיל 97.

בנו של גלבריית, אלן גלבריית, הודיע אתמול (שבת) שאביו נפטר מסיבות טבעיות בבית החולים מאונט אובורן בקיימברידג', שאליו נכנס לפני קרוב לשבועיים.

במהלך הקריירה הממושכת שלו, שירת גלבריית, יליד קנדה, כיועצם של הנשיאים האמריקניים פרנקלין דלאנו רוזבלט וביל קלינטון (שניהם מהמפלגה הדמוקרטית), וכיהן כשגריר בהודו בממשלו של ג'ון קנדי.

גלבריית, שתמך בנחישות בהתערבות ממשלתית לפתרון בעיות חברתיות, הפך לאחת הדמויות הבולטות בארה"ב לאחר מלחמת העולם השניה.

גלבריית היה אחד הליברלים הידועים בארה"ב, ומעולם לא התבייש בתווית הליברל שהודבקה לו. "אם יסתפקו הליברלים בחיקוי גרידא של השמרנים, לא יהיה לליברלים סיכוי", כתב במאמר שהתפרסם ב-1992.

אחד מספריו רבי-ההשפעה ביותר של גלבריית, "חברת השפע" (The Affluent Sociaty), התפרסם ב-1958. בספר טען גלבריית שהכלכלה האמריקנית מייצרת עושר אישי, אולם אינה מתמודדת כיאות עם צרכים ציבוריים כגון בתי ספר וכבישים. לדבריו, ממשיכים הכלכלנים והפוליטיקאים בארה"ב לפעול על סמך הנחות העבר, שמרבית האנשים חיים במחסור ובעוני.

"לא נערכה התמודדות ישירה עם השינוי המוחלט שהתחולל בנסיבות", כתב גלבריית. "כתוצאה מכך חלק מההנחות שלפיהן אנו פועלים רלבנטיות לעולם אחר... אנו עושים דברים רבים שאינם הכרחיים, דברים מסוימים שאינם חכמים, ודברים מסוימים שהם טירוף".

גלבריית נודע גם בזכות התיאוריות שלו על הכוחות המאזנים זה את זה בכלכלה, הזקוקה לקיומם של איגודי עובדים כמשקל נגד בתחום הפוליטי והחברתי.

ריצ'רד נוישטדט, אחד מעמיתיו של גלבריית באוניברסיטת הרווארד, ששימש כיועץ לנשיאים קנדי וטרומן, אמר שגלבריית המחיש כיצד "ניתן להעצים אנשים עוד לפני שהם מסוגלים להיאבק למען זכויותיהם".

כשסיים גלבריית את לימודיו בקולג' פרץ המיתון הגדול בארה"ב. לדברי נוישטדט, היה לגלבריית "אמון גדול יותר ביכולת לשים קץ לבעיות כלכליות באמצעות פיתוח פתרונות בסיוע הממשלה".

סגנון הכתיבה של גלבריית זכה להערצה בקרב בעלי המשרות הרמות ביותר בארה"ב. כשכיהן גלבריית כשגריר ארה"ב להודו, נהנה קנדי של כך מסגנון כתיבתו של גלבריית, שהוא עמד על כך שכל המברקים ששלח גלבריית יובאו בפניו "בין אם הופיע שמו ברשימת המכותבים, ובין אם לאו".

לאחר פרישתו מהרווארד ב-1975, הפך גלבריית לכוכב תקשורת בתפקיד מארח סדרת הטלוויזיה הבריטית "עידן אי הוודאות". הספר שחיבר, ושנשא את אותה הכותרת, הפך לרב-מכר. גם המדריך לכלכלה Almost Everyone's Guide to Economics הפך לרב-מכר.

ספריו הנוספים כוללים את The Great Crash, שיצא לאוד ב-1955, ו-The Culture of Contentment, שיצא ב-1992.