האמריקנים משנים מדיניות במטרה להקל על קבלת ויזות למגזר העסקי ולתיירים

בין השיפורים: אתר אינטרנט ידידותי יותר לקביעת מועד לראיון, קבלת דרכונים בחזרה בדואר וקבלת אשרה בהליך מזורז במקרי חירום

ארה"ב מנסה להקל על ישראלים המבקשים אשרות ביקור בארה"ב. התור לקביעת ראיון לצורך קבלת אשרה (ויזה) עומד על 57 יום. במסגרת זו פועלת השגרירות האמריקנית בישראל ליצור שורת צעדים להקלה על המגזר העסקי ועל תיירים בקבלת אשרות ביקור (ויזות) לארה"ב.

בכנס לשכת המסחר ישראל-ארה"ב והקונסוליה של ארה"ב, שהתקיים באחרונה בתל-אביב בהשתתפות אנשי עסקים ישראלים, מסרו הקונסול הכללי של ארה"ב בישראל, ריצ'רד ביר, והקונסול דיוויד סקלר, על שורת צעדים שנועדו להקל על המגזר העסקי ותיירים בקבלת האשרות.

עד עתה ננקטו הצעדים הבאים: אפשרות לקביעת מועד לראיון באמצעות אתר אינטרנט ידידותי ומפורט מהקודם, קבלת דרכונים בחזרה בדואר, קבלת אשרה בהליך מזורז במקרי חירום, יצירת מסלול מיוחד לקבוצות, ויצירת מסלול חירום עסקי שבמסגרתו מונפקת אשרה תוך שלושה עד חמישה ימים.

בכוונת הקונסוליה לזרז יישום הקלות נוספות, שביניהן קיצור התור לאשרת תייר, העומד כיום כאמור על 57 יום, ומסלול מקוצר לחברי לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, שהם אנשי עסקים המבקרים בארה"ב בתכיפות.

לדברי מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, תמר גיא, יזמה את הכנס במטרה להבהיר לחברי הלשכה את אופן השימוש באינטרנט לקביעת מועד לראיון בקונסוליה. במסגרת זו הפיק משרד עוה"ד קן-תור שוורץ, חוברת הדרכה בעברית.

לדברי סקלר, בכוונת ארה"ב לנצל את הטכנולוגיה באופן שיאפשר בעתיד ביצוע פעולות נוספות באמצעות האינטרנט. כך, למשל, צפוי כי בעתיד יתאפשר משלוח הטפסים הנלווים הרלוונטיים עוד בטרם הראיון, כדי שניתן יהיה לבצע את רוב הבדיקות הביטחוניות לפני קיומו.

הקלות לשאר העולם

עו"ד ליעם שוורץ, המשמש יו"ר ועדת האשרות של לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, אמר כי חל שינוי מהותי באווירה הכללית בוושינגטון הבירה, המעודדת חיפוש דרכים להקל על חברי הקהילה העסקית בקבלת אשרות.

במסגרת זו פרסמה מזכירת המדינה של ארה"ב הנחיה לכל הקונסוליות האמריקניות בעולם, להעניק הקלות בתהליך קבלת האשרות לכל החברים בלשכות המסחר של ארה"ב בעולם.

"הנשיא בוש הודה לאחרונה כי המדיניות הקשוחה הקודמת גרמה לארה"ב הפסד של מבקרים עסקיים בתערוכות, וכן לאובדן עסקים ומשרות, וארה"ב רוצה להפסיק זאת".

התור לראיון לבעלי אשרות עבודה זמניות עומד כיום על 11 יום בלבד, ואילו התור לראיון לסטודנטים עומד על 24 יום. במהלך הקיץ הקרוב ימשיכו הסטודנטים ליהנות מעדיפות בקביעת התור.

במקביל, פועלת לשכת המסחר ישראל-ארה"ב לקידום ההכרה באזרחי ישראל כזכאים לאשרות עבודה בארה"ב מסוג E-2, המיועדות לישראלים המשקיעים בארה"ב, וכן לאשרות E-3, המיועדת לעובדים אקדמאים ישראלים המבקשים לעבוד בארה"ב עבור חברות רב-לאומיות.

ישראלים נעצרים

באותה עת שננקטים צעדים להקלות בקבלת אשרות לארה"ב, נמשכים המעצרים של ישראלים העובדים באורח בלתי חוקי בארה"ב. בסדרת פשיטות של ICE - יחידת האכיפה של המשרד לביטחון פנים בארה"ב - המתבצעות בשבועות האחרונים בחוף המזרחי, בניו-יורק וניו-ג'רסי, נעצרו לאחרונה יותר מ-1,000 זרים החשודים בעבודה ללא היתר. בין העצורים גם ישראלים, שרובם עבדו באופן בלתי חוקי במכירות בקניונים.

בהתאם למגמת ההחמרה באישומים ובענישה, צפויים העצורים לעונשי מאסר, לקנסות כבדים, גירוש מארה"ב ואובדן הזכות להיכנס לארה"ב לתקופה של עשר שנים לפחות.

שוורץ ציין כי העצורים הישראליים צפויים להתמודד עם ההחמרה שחלה בהתייחסות בארה"ב לעובדים לא חוקיים, כולל מעצר ממושך בטרם גירוש וקנסות כבדים במיוחד. "ברוב המקרים הורי העצורים מוציאים על שחרורם סכומים שעולים בהרבה על הסכומים שהילדים חסכו". כן נוקט המשרד לביטחון פנים פעולות אכיפה נרחבות נגד המעסיקים.

מנהלת ICE, ג'ולי מאיירס, הודיעה לאחרונה כי בכוונת הרשויות לדרוש עונשים חמורים בהרבה מבעבר ועד 10 שנות מאסר. במסגרת זו עצרו רשויות ההגירה שבעה מנהלים בחברות שסייעו ביודעין להעסקת עובדים בלתי חוקיים.

עו"ד צבי קן-תור ציין כי לאחרונה ניכרת התגברות של ממש בתופעת ההלשנות על חברות המעסיקות עובדים בלתי חוקים, ע"י מתחרים עסקיים, שלעתים מעבירים למשרד לביטחון פנים תיק מושלם של ראיות.