הבנק המרכזי באוסטרליה הפתיע: העלה הריבית במדינה לאחר 14 חודשי קיפאון

הריבית הועלתה ב-0.25% ל-5.75% עם התגברות החששות מהתפרצות האינפלציה במדינה

הבנק המרכזי של אוסטרליה העלה היום באופן מפתיע את הריבית המקומית ב-0.25% לרמתה הגבוהה בחמש השנים האחרונים, על מנת למנוע את התפרצות האינפלתיה במדינה.

יו"ר הבנק המרכזי, איאן מקפרלן וחבר המנהלים שלו, העלו את הריבית בפעם הראשונה ב-14 החודשים האחרונים והיא כעת עומדת על 5.75%. התחזיות המוקדמות בשק העריכו כי הריבית במשק האוסטרלי תישאר ברמתה הקודמת .

העלאת הריבית לרמתה הגבוהה מאז פברואר 2001 עשויה לעכב את חזרתה של הכלכלה החמישית בגודלה באיזור אסיה-פאסיפיק למסלול של צמיחה מהירה, לאחר שרשמה את קצב הצמיחה האיטי ביותר שלה בארבע השנים האחרונות במהלך 2005.

מקפרלן הצטרף לבנקים המרכזיים בארה"ב, סין, אירופה ומזרח אסיה, שהעלו את הריבית בשנה האחרונה, כשהצמיחה הגלובלית מאיצה ומחירי הנפט מזנקים לרמות שיא.

הבנק חושש מלחצים אינפלציוניים על הכלכלה, בהינתן החוזקה של הכלכלה הגלובלית ומחירי הנפט הגבוהים", טען אחד האנליסטים בסידני. "זו תהיה מכה על מגזר הקמעונאות והן על שוק הנדל"ן המקומי".

מדד המחירים לצרכן באוסטרליה צמח במהלך הרבעון הראשון של 2006 ל-2.75%, לטענת מקפלן. הוא לא העריך כי היא תגיע לרמה כזו אלא במחצית השנייה של השנה. הכלכלה המקומית צמחה ב-2.5% בשנה החולפת.