"מתקן סינון מים לבקבוקים אישיים - ב-10 דולר בלבד ליחידה"

מידי יום מתים 6,000 ילדים עד גיל 5 בעולם כתוצאה משימוש במים מזוהמים; ה-Sulis הישראלי פונה לשוק של 8 מיליארד דולר

מה תגידו על הנתון הבא? - מדי יום מתיפ בעולם 6,000 ילדיפ עד גיל 5 כתוצאה משימוש במים מזוהמים. לא מטרור, לא מתאונות דרכים - סתם מפעולה יומיומית שנועדה להרוות את צימאונם. זה קורה, בעיקר בעולם השלישי כי מקורות מים רבים אינם מטופלים ומספקים מים שאינם ראויים לשתייה. זאת עובדה, אבל זה בהחלט ניתן לשינוי ויש טכנולוגיות שמפותחות בדיוק כדי לפתור את הבעיה הזאת, כמו גם בעיות אחרות שקשורות לתחום המים.

במסגרת ההייפ שמתרחש בתחום פתרונות המים, שנובע מכך שהתחום הוכר בעולם כבעל חשיבות קיומית ראשונה במעלה, יככב תחום טכנולוגיות המים בתערוכת החקלאות הבינלאומית אגריטך 2006 שתתקיים ב-9-11 במאי. התערוכה והכינוס הנלווה לו, ביוזמת ווטרפרונטס - איחוד המים הישראלי, משרד התמ"ת, מכון הייצוא הישראלי וחברת מקורות, יעסקו בטכנולוגיות מים חדישות ובתוכנית הלאומית "אגמים 10" הדנה בהפיכת ישראל לשחקן עולמי מוביל בתחום פתרונות המים המתקדמים.

במסגרת התערוכה יוצגו טכנולוגיות שנועדו לענות על מגוון רחב של בעיות הנוגעות לטיפול ו/או שימוש במים לצרכים שונים, כשחלק מהטכנולוגיות ייחשפו לראשונה.

אחת מהן נוגעת לבעיה הקיומית של מים שאינם ראויים לשתייה, בין אם במדינות עולם שלישי ובין אם בתנאי לוחמה ושטח; חברת שיר פתרונות השייכת ליזם רון שני (38) תשיק בתערוכה פתרון סינון ממוקד צרכן פרטי. "שוק ה-Home Safe (הביטחון האישי - מ.א.) הוא שוק מאוד לא מטופל", אומר שני, ומציג את ה-Sulis, מערכת שיודעת לטהר מים ממקור עילי שמזוהמים בזיהום סביבתי.

המערכת מיועדת לסנן מים בבקבוק שתייה, ונראית למתבונן פשוט כפקק גדול. "זה אכן סוג של פקק", מסביר שני, "שיש בו מערכת טיהור שיודעת לטהר את המים בשלושה שלבים - טיהור ביולוגי, טיהור אורגני ואנאורגני (חלקיקים שצפים במים) וטיהור כימי (מאבנית ועד כלור).

"ה-Sulis מיועד למטיילים ואנשי עסקים שנוסעים למדינות עולם שלישי, והשוק הגדול ביותר של המוצר הוא השוק ההומניטארי - מדינות העולם השלישי שאנשים מתים בהן בגלל שמקורות המים מזוהמים. המדינות האלה משוועות לפתרונות טיהור זולים", הוא מסביר.

"נוצר לנו קשר עם ארגון הבריאות העולמי והם אמרו לי שהם זקוקים לפתרון בעלות של 10 דולר למשתמש. שמנו לנו יעד לפתח את המוצר ב-7 דולר ליחידה, וכיום אנחנו עומדים על עלות פיתוח של 3.5 דולר ליחידה. כרגע עלות הייצוא של המוצר עומדת על 20 דולר, אבל בקניות גדולות לארגונים ומדינות נוכל לעמוד גם בעלות של 10 דולר ליחידה", אומר שני.

לדברי החברה, המסנן טוב ל-2,000 ליטר. לאחר מכן ניתן להרתיח את הפחם במים במשך 10 דקות ואז התכונות שלו חוזרות כבמקור.

להערכת שני, התקן הישראלי (תקן בריאות העם) והתקן האמריקני צפויים להינתן לחברה תוך חודשיים.

עוד הוא מציין, כי החומרים שמרכיבים את המוצר - סיליקון ופלסטיק PP - הם מאושרי FDA. החברה צפויה להתחיל מכירות עם הינתן האישורים הרפואיים, כששני כבר נמצא במו"מ עם גורמים מתעניינים.

לדבריו, בשלב הראשון מדובר בגופים צבאיים שבודקים הצטיידות לתנאי שטח ולוחמה. שני מעריך, כי בתוך חצי שנה המוצר יהיה על המדפים בשוק הפרטי, ומציין כי השוק של המוצר בעולם הוא 8 מיליארד דולר בשנה, ו"אני מעריך שבתוך פחות מחמש שנים נתפוס נתח של 20% מהשוק הזה".

נציין, כי המוצר יימכר על-ידי חברה שתיקרא גם היא Sulis, ואשר נמצאת בתהליכי הקמה כחברה בת של שיר פתרונות. לצד שני, המכהן כמנכ"ל החברה המתהווה, פועלים יוסי סנדק, לשעבר מנכ"ל סימנס ישראל; אל"מ (מיל') משה גוטסמן; איש הכספים יהיה אל"מ (מיל') מתי סממי.

עד כה הושקעו בחברה 350 אלף דולר מכיסו של שני, וכן 50 אלף דולר מהמדען הראשי.

חברות סטארט-אפ מסוגה של Sulis המתהווית אינן פועלות בחלל הריק, אלא זוכות לרוח גבית ממכון הייצוא, ווטרפרונטס, מקורות והתמ"ת. "מכון היצוא פועל להגדלת ההכרה הבינלאומית ביכולות של החברות והטכנולוגיות הישראליות המתקדמות לתת פתרונות טובים יותר לבעיות המים בעולם", מסר חיליק אסיה, מנכ"ל מכון היצוא.

"אני רואה לנגד עיני את מדינת ישראל, שהפכה למעצמה בתחומי הטכנולוגיות הצבאיות וההיי-טק, הופכת תוך מספר שנים למעצמה עולמית בתחום טכנולוגיות המים", הוסיף יו"ר ווטרפרונטס, אורי יוגב.

"ישראל כבר נתפשת כמעצמה בתחום פתרונות המים, וצריך לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר כעת כדי למצב עצמנו כמספר 1 בתחום", סיכם בוקי אורן, יו"ר מקורות.