לידר שוקי הון: פרמיית הסיכון של המשק הישראלי עשוייה לרדת בעקבות עיסקת ישקר

(עידכון) - שי צוקר מנכ"ל משותף בטראסט: הקטר שסוחב את המשק הישראלי הוא הייצוא ולא משנה באיזה תחום פעילות

המשק הישראלי נמצא באופוריה מאז היוודע על עיסקת הענק בה רכש המיליארדר האמריקני וורן באפט כ-80% מחברת ישקר הישראלית תמורת 4 מיליארד דולר. הבורסה מזנקת היום ב-2%, שער הדולר המשתקף לפי המסחר על החוזים העתידיים צופה ירידה לשער של 4.44 שקלים וגם חשבי האוצר ורשות המיסים כבר מתכננים מה יעשו עם סכום של מיליארד דולר, נוספים ולא מתוכננים שיכנסו לקופת המדינה בעקבות עיסקת הענק. אלון גלזר, אנליסט לידר שוקי הון, עוזר לנו לצפות את כיווני המשק בעקבות העיסקה.

בראשית דבריו צופה גלזר כי זרם ההשקעות הזרות בבורסה הישראלית יעלה בעיקבות החשיפה לה זוכה המשק לאחר הבעת האמון של המשקיע המוערך ביותר בארה"ב, ואולי אף בעולם כולו. לטענת גלזר, עליית ההשקעות בבורסה עשוייה להכניס סקטורים נוספים במשק הישראלי למעגל ההשקעות הזר. עד היום נהנו בעיקר מניות הבנקים, ומניות חברות הכימיה (כי"ל ומכתשים אגן) מההשקעות הזרות וכעת טוען גלזר כי יתכן וגם חברות הנדל"ן, הביטוח, האחזקות ואולי אף סקטורים נוספים יהיו מהעדנה.

התוספת הלא צפויה בהכנסות המדינה ממיסים המוערכת כעת בכמיליארד דולר צפויה להקטין את הלחץ על קופת המדינה ועשויה, בהתאם להתנהלות הפוליטקאים, להגדיל את השקעות הלאומיות. עם זאת תוספת זו צפוייה להקטין את הקפי הגיוס של הסקטור הציבורי ורווחי ההון באפיקים הסולידיים צפויים לרדת.

הגורם החשוב ביותר עליו מצביע גלזר הוא אפשרות לירידת פרמיית הסיכון של המשק הישראלי, הנמצאת עדיין ברמות גבהות עקב המצב הביטחוני במדינה. לירידת פרמיית הסיכון תהייה השפעה רחבה על המשק הן מצד ההלוואות אותם לוקחת המדינה מחו"ל, והן מצד המשקיעים הזרים שיקבלו "אישור רשמי" להזרמת הכספים שלהם.

"ההשקעה הטובה ביותר בבורסה, הייתה ותמשיך להיות בחברות מוטות ייצוא, ולא כל כך משנה באיזה תחום" כך טוען היום שי צוקר, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות טראסט בעקבות רכישת ישקר ע"י וורן באפט.

לדברי צוקר, ישקר וחברות נוספות הן דוגמה לכך שבכדי להגיע למודעות של משקיעים זרים,לצורך רכישה או השקעה, יש לרכז את מירב הפעילות בחו"ל. "אין לי ספק שישקר לא הייתה מעניינת ולא הייתה נמכרת לבאפט לולא הייתה מוטת ייצוא" טוען צוקר.

"בניגוד לוויכוח העולה כעת ביתר שאת האם ההיי-טק או התעשייה המסורתית הם הקטר שסוחב את המשק הישראלי, כעת התשובה היא ברורה: הקטר שסוחב את המשק הישראלי הוא הייצוא, ולא משנה באיזה תחום פעילות".

בבית ההשקעות טראסט צופים כי המגמה תימשך והחברות האטרקטיביות להשקעה ימשיכו להיות אלו מוטות הייצוא. בטראסט מאמינים כי גם עסקת הרכישה הבאה תהיה של חברה ישראלית הפועלות בשווקים הבינלאומיים.