ד"ר RK ומיסטר רענן

התסכול מהיורוליג לא עוצר את השותף במכבי-ת"א, רענן כץ, לשאוף להיות מספר 1. "זה לא הכסף, רק הנאה ויוקרה". הכי מעצבנים אותו אוכלי חינם: "ככה לא נגיע לפיינל-פור". סטלה קורין-ליבר על הביזנס-מן עם יד הברזל בחו"ל, ורענן הקיבוצניק בישראל

לאחר ההפסד בפראג, דבק אחד מבעלי מועדון הכדורסל מכבי-תל-אביב, רענן כץ, בחולצה הצהובה המשופשפת, מכבי-תל-אביב, יורוליג 2005. "החולצות שהוכנו ל-2006 נשארו בשקים, בשנה הבאה אולי נשנה את התאריך". חולצות מכבי או מיאמי-היט הן לבוש אחר-העבודה של כץ, בין הניהול והפיתוח של החברה הפרטית שלו, RK ASSOCIATES, שמחזיקה ושמנהלת מרכזי-קניות בפלורידה ובמדינות צפון-מזרח ארה"ב, בנוסף לאחזקותיו בקבוצת מיאמי-היט, בשליש ממועדון מכבי-תל-אביב ובעוד השקעות בארץ.

* רענן כץ, מה נשמע?

"אני עצוב, מאוכזב. חשבנו שיהיה יותר קל. אבל כשלא הולך זה לא הולך. אבל נישאר בחיים".

* עניין של כסף.

"נסיים פחות או יותר באיזון".

* ניצחון בפיינל-פור היה עולה עוד מיליון דולר בונוסים.

"ברצון היינו משלמים בונוסים. הייתי שמח מאוד לשלם".

* מה הלאה?

"ממשיכים. צריך לקבל החלטות להמשך הדרך, המטרה ברורה ויש מחויבות. תהיה לנו קבוצה חזקה, לא פחות טובה ואולי יותר. הקבוצות באירופה מתחזקות, לכולן יש מטרה לנצח את מכבי, ואנחנו עומדים על המשמר".

* תקציב 2005/6 היה 13 מיליון דולר. מה יהיה בשנה הבאה, כשצריך תקציב יותר גבוה ולהזרים יותר כספים?

"אנחנו אנשים פרטיים לא מפרסמים מספרים. בשנה הבאה? נראה. נעשה מה שצריך כדי שתהיה קבוצה חזקה, שתגיע לפיינל-פור ושגם תזכה. וזה כולל הכול. הצעדים יישקלו, ולא יהיה שיגעון של זריקת כספים. החוכמה היא איזון תקציבי ותבונה. גם ב-N.B.A לא הקבוצה שמוציאה הכי הרבה כסף היא המצליחה. תקציב ניו-יורק ניקס הוא 128 מיליון דולר, ושל מיאמי-היט 56 מיליון דולר. אנחנו עלינו לפליי-אוף, וניו-יורק הגיעה למקום אחרון בליגה".

* במדורי הספורט מדברים על מחלוקת כספית בין בעלי הקבוצה?

"כתבי הספורט כותבים כל מיני דברים, אבל כל החלטה שנעשתה עד היום במכבי-תל-אביב נעשתה פה-אחד, וכולנו כיבדנו אותה".

יש פה הרבה בובה-מייסעס

* טוענים שחלק מבעלי השליטה לא מוכנים או לא יכולים להזרים כספים נוספים. זה אומר שאתה ודיויד פדרמן תזרימו כסף ושהקבוצה השלישית תדולל?

"מי אומר שהקבוצה השלישית לא משלמת? עד היום מילאו שלושת השלישים את חובתם. איני רואה סיבה שבעתיד זה ישתנה".

* אתה מוכן להוסיף כספים?

"כל מה שאני עושה תמיד, בביזנס ובכדורסל, זה לשאוף לרצות להיות מספר אחת. ככה נראים מרכזי הקניות שלי. אין לי שותפים, הכול אישי שלי, בניהולי, והם נראים ופועלים כמו שאני רוצה אותם: הכי טובים שיש. גם בכדורסל, במיאמי-היט ובמכבי, באתי כדי ליהנות ולהיות מספר אחת. שלוש שנים אני במכבי, שנתיים לקחנו את הפיינל-פור ושנה אחת הגענו לגמר".

* בכמה להערכתך יגדל תקציב הקבוצה לעונה הבאה?

"לפי ההכרח. מה שצריך, זה מה שיהיה. המחויבות שלנו היא לקבוצה הכי טובה שאפשר, והכסף יהיה בהתאם".

* טוענים שבמכבי יש בעיות ניהול, שהיא אינה מתנהלת כחברה עסקית.

"אני רוצה לומר חד-משמעית, ולא מעניין אותי אם מישהו אמר משהו שאני לא יודע מאיפה הביא אותו ובזכות מה. מהיום שבאתי למכבי ועד היום, איני יודע על שום מקרה של חריגה ובזבוז כספים לא נכון. הקבוצה מנוהלת בסדר, אנשים נותנים את הנשמה שלהם, בלי תמורה כספית, הכול מאהבה. תמיד אפשר לשפר, אבל יש הבדל בין שיפורים לשינויים. הקבוצה מתפקדת יפה שנים, נחשבת למועדון מסודר ומצליח באירופה, ואין סיבה שזה לא יימשך כך. אבל היות שהחיים והזמן מתקדמים, צריך לבצע שיפורים מפעם לפעם".

* אילו שיפורים אתה שואף שיבוצעו במועדון?

"אני לא יכול ולא רוצה לענות על זה היום. נדבר באמצע יוני. נדון בכל דבר שיעמוד על הפרק, ונדבר על הכול".

* אתה איש עסקים, אתה חושב קדימה.

"חושב קדימה, אבל לא מדבר. כל דבר צריך לבוא בזמן הנכון. לא מאינטרס אישי, אלא מה טוב לקבוצה. יש לי אינטרס אישי אחד: להצליח. אני אלמד, אשמע ואקשיב, אחר-כך אחליט".

* מי מייצג אותך בדירקטוריון ובהנהלת מכבי?

"אני את עצמי. יש הנהלה מצומצמת שמדברת מפעם לפעם, אני משתתף או מעודכן, דרך דייויד או שמעון מזרחי, וכל דבר שמחליטים נעשה פה-אחד".

* אתה מכחיש שיש מחלוקות בין בעלי השליטה?

"מהניסיון שלי בארץ למדתי שיש פה הרבה בובה-מייסעס. בלבולי ביצים בעברית. אני קורא סיפורים ואגדות שלא היו ולא נבראו".

* מה אתה רוצה לומר?

"שמי שרוצה לכתוב מה שהוא רוצה לכתוב, שיבושם לו. אני יודע, שלכל הבעלים יש מטרה אחת: שהקבוצה תצליח. כל ההחלטות שיתקבלו יהיו רק בכיוון הזה, ואנחנו מקבלים החלטות פה-אחד".

במכבי יהיה לשאראס הכי טוב

* פיני גרשון אומר, שהוא משתוקק ללכת. אחרים אומרים שהוא רוצה להיות מנג'ר-על, ואולי שיישאר אם יקבל יותר כסף.

"שום דבר לא הוחלט. בנוגע לפיני גרשון, אמרתי שאם הוא באמת רוצה להמשיך לאמן, אז אין לי התנגדות. אבל לא נתחנן בפניו שימשיך, ולא נפריע לו אם יש לו תוכניות אחרות".

* לא הבנתי אם זו מחמאה. האם לדעתך הוא מאמן טוב?

"כן. הוא מאמן טוב".

* האם הוא יישאר במכבי בעונה הבאה?

"אני אהיה המטומטם הכי גדול בעולם, אם אביע דעה היום".

* מה תגיד על שמעון מזרחי?

"חבר נאמן, בעל ידע ענק, הוא הסיבה העיקרית שהצטרפתי למערכת. עקבתי אחריו שנים. אני רואה איך הוא עובד. כיוון שאני רוצה להיות מספר אחת, לא יכולתי למצוא חבר יותר טוב לדרך".

* ועל מוני פנאן?

"מנג'ר מספר אחת בעולם. אני פוגש שחקנים ששיחקו במכבי, וכולם מתגעגעים אליו: 'אין לנו מוני אחר, אין דבר כזה בעולם'".

* היו איתו מחלוקות, גם את זה תכחיש?

"לא היו מחלוקות. זה כמו שעושים עם פיני. מנסים לבשל מחלוקות וריבים איפה שלא צריך".

* מה עם שאראס?

"אמרתי, ואני אומר, שהוא לא היה צריך ללכת ממכבי. הכוכב מספר אחת לא צריך ללכת לשבת באינדיאנה על הספסל, ולהיות מתוסכל. לשחקני כדורסל יש מספר מוגבל של שנים, שצריך לנצל הכי טוב. למי שיש קריירה ארוכה ומוצלחת, יש לו סיכוי טוב להמשיך ולהצליח גם אחרי שיסיים כשחקן".

* זה מה ששאראס עשה. קיבל הצעה כספית גדולה, והלך?

"כיוון שאירופה מתקדמת מהר ל-NBA, שחקנים צריכים לעשות חשבון לא רק על כסף ישיר, אלא גם על כסף גדול מפרסומות, והוא יכול היה להיות כוכב פרסום. מייקל ג'ורדן שיחק שנים תמורת 3 מיליון דולר לשנה, ועשה 100 מיליון דולר לשנה מפרסום. שנים אחרי שהוא סיים, הוא מקבל עשרות-מיליונים בשנה מפרסום. שחקן-כוכב צריך לעשות חשבון כולל. היה נכון עבורו לא לעזוב".

* יש שמועות שהוא יחזור למכבי.

"נשארו לו שנתיים לחוזה בן 4 מיליון דולר לשנה. יכול להיות שבאינדיאנה יחליטו לשלם לו כמה מיליונים על הפרת החוזה, ולשחררו. אם הוא יחזור? אני יודע רק שבמכבי יהיה לו הכי טוב. הוא ישתכר יפה, ויהיה לו פרסום. הוא יעשה כאן חיל".

קבוצה טובה עולה כסף

* האם מכבי מתקרבת ל-NBA?

"שתי הקבוצות המובילות בפיינל-פור, אנחנו וצסק"א, נשחק באוקטובר, בטורניר בגרמניה עם שתי קבוצות NBA, פיניקס ופילדלפיה. יומיים קודם, ב-8.10, מכבי תשחק בפריז נגד סן-אנטוניו-ספרס. כמה ימים אחר-כך, ב-18-21 באוקטובר, מכבי תשחק בארה"ב מול קליבנלנד ומול טורונטו".

* מה נותנת ההתקרבות ובמה היא תלויה?

"השמיים הם הגבול. פרסום ענק, יציאה לעולם הגדול, והתקדמות לשלב הבא שבו מכבי תשחק שם בזכות. איש לא חלם על זה לפני שלוש שנים, והנה זה מתקרב. הכול תלוי בתקנות ה-NBA באירופה. הקומישנר דייוויד סטרן היה במשחקים בפראג, ודיברנו. הוא אמר, שאירופה זה שטח ענק עבור ה-NBA , שיש להם עניין לזיכיונות ועוד. לאירופה יש עניין רב בזה, זה יעלה את רמת המשחק, יעלה את הפופולריות של הכדורסל באירופה, יביא פרסום, כסף".

* אין סיכוי שתקציבי הקבוצות באירופה יתקרבו לאמריקניות.

"זה לא. כי ההכנסה ביורוליג לא מתקרבת להכנסה ב-NBA. אבל נצטרך להתאים את עצמנו".

* אולי תתחיל להרוויח כסף.

"לא באתי להרוויח, באתי ליהנות. אני, האוהדים ועם ישראל".

* איש עסקים חושב על השורה התחתונה.

"נכון. אבל גם באמריקה כדורסל לא מביא רווחים. לי ולרוב בעלי הקבוצות, אין רווח. מי שאוהב ספורט מקבל הנאה, ואי אפשר להכחיש שזו גם יוקרה".

* גם פה יוקרת הספורט נותנת הרבה. בעסקים, במעמד, בכסף.

"בוודאי. אבל אני עצמי כאיש עסקים, לא צריך את היוקרה ואת טובת ההנאה שבאה מהספורט כאן, כי עסקיי לא כאן. תודה לאל, שאני יכול להרשות את זה לעצמי רק לשם ההנאה".

* כבעל מניות במיאמי-היט, לצד מיקי אריסון, יו"ר ובעלי 'קרניבל-קרוז', יש לך טובת הנאה עסקית בארה"ב?

"לא ביקשתי ואיני מבקש טובות הנאה מההשקעה בכדורסל, גם לא באמריקה. אבל אם מישהו, בעל עסקים או בעל מעמד, או אחר, רוצה לדבר איתי, כי אני מעורב במיאמי-היט, אני לא מסרב. אי אפשר לטעון, ששותפות בספורט לא מתבלת את העסקים".

* האוהדים הצעירים בשער 11 בת"א דורשים להוזיל את המינויים.

"אנחנו מעריכים ומודים לאוהדים, אבל צריך להבין שקבוצה ברמה גבוהה עולה הון. אז גם האוהדים השרופים בשער 11 צריכים להחליט אם רוצים קבוצה משובחת עם כרטיסים יקרים, או קבוצה בינונית וכרטיס זול. לצערי, אי אפשר גם וגם".

משקיע שעושה זאת בפרטיות

* בישראל, מי שחושב שהוא משהו, מקבל כרטיסי חינם. כמה כאלה מכבי מחלקת?

"קשה לי עם המנטליות הזו. היא מרגיזה, ואטפל בה. בארה"ב אין כרטיסי חינם לאף אחד! אריסון ואני משלמים על הכרטיס במשחקי הבית במיאמי-היט. במשחקי חוץ מקבלת הקבוצה האורחת, 4 כרטיסים בחינם. זה הכול. ככה זה בכל הקבוצות. איני יודע כמה מכבי נותנת חינם, אבל זה נושא שאני נלחם עליו. להוריד למינימום שבמינימום".

* פקידי עירייה, מאכערים באיגוד, מכובדים שונים. מדובר במאות כרטיסי חינם, וזה אחרי קיצוצים.

"יש הסכם הקובע כמה כרטיסים העירייה תקבל וכמה האיגוד. אני פועל שהמספר הזה יירד. בנוגע לאחרים, זה ירד ועוד יירד".

* תמיד לפני הפיינל-פור שומעים טענות, "לא הזמינו אותי".

"מכבי-תל-אביב אינה משרד נסיעות. ההזמנות למשחקים בחו"ל ירדו לאפס. השנה אושרו הזמנות לבנות של רופא הקבוצה לשעבר, ד"ר פינקלשטיין ז"ל, כהערכה לשנותיו בקבוצה".

* והיו מכובדים ובכירי מועדון לשעבר, שנעלבו.

"חייבים להבין: אי אפשר גם וגם וגם. הכסף צריך ללכת להשבחת הקבוצה. אם נוציא כסף על הזמנות ונסיעות, לעולם לא נגיע לפיינל-פור. מכבי היא קבוצת ספורט, לא משרד כרטיסים ונסיעות. אני די נבוך. נסיעה לפיינל-פור עולה פחות מ-1500 דולר, ואני שומע טענות מכאלה שיכולים לשלם. אז למה הזמנות?".

* למה אתה לא משקיע יותר בארץ?

"מי אמר שאני לא משקיע? אני משקיע פרטי שעושה זאת בפרטיות. למה לספר לכל העולם. ספורט הוא שקוף וציבורי, אז יודעים, השאר זה אישי".

* באילו תחומים מדובר ובכמה כסף? בחו"ל אתה בעלי מרכזי-קניות, גם פה?

"ההשקעות כאן בינתיים מבוקרות ולא במרכזי-קניות, למרות שקיבלתי הרבה הצעות, בעיקר מראשי ערים שביקשו להקים באזורם מרכז-קניות".

* נו...

"נראה, זה תלוי ועומד. אולי יקרה ואולי לא".

* מה אתה אומר על רענן כץ?

"ישנם שני אנשים, אחד שמו RK, כשם החברה שלי בארה"ב, והשני שמו רענן כץ. הראשון, איש קר, ביזנס-מן קשוח, שעשה את החלום האמריקני, שהתחיל עסק עם 200 דולר, ומנהל את הביזנס שלו ביד ברזל. השני, רענן, אדם פשוט, קיבוצניק בנשמה, אוהב, נושם וחי כדורסל, שחקן הפועל פתח-תקווה שב-1962, דוד סידר לו להשתתף במחנה אימונים של הבוסטון-סלטיקס, משחק כדורסל עם צעירים ליד הבית, קולע מצטיין לסל, ויותר טוב מהרבה שחקנים. רענן אוהב להתבדח ולדבר עם כולם, ומשחק שש-בש עם שמעון מזרחי. כדי להבין מי זה רענן כץ, צריך להבין מתי מדברים עם רענן ומתי עם RK".

כבעלים, הכול עובר דרכי

* איך אתה מסתדר ביניהם?

"בארץ אני יותר רענן ופחות השני. אבל לפעמים זה יוצר אי-נעימויות במקום ובזמן הלא נכון. זו אחת הסיבות לתשובות הדיפלומטיות שלי".

* ממי חששת? מגרשון, מזרחי, פנאן?

"לא חושש מאיש. אבל אתה אומר דבר אחד, ומפרשים אותך כאחר. אני לא אוהב את זה, אז אני לומד לדבר כאן, גם כרענן וגם כאיש עסקים אמריקני".

* יש לך שני בנים ושתי בנות.

"הבנות מעורבות. בן אחד יושב במיאמי ומנהל את העסקים בפלורידה. השני יושב בבוסטון ומנהל את המרכזים בניו-אינגלנד".

* אתה נותן להם לחיות, לנהל?

"אני בעל-הבית, הכול עובר דרכי. הם עושים את העבודה שלהם, אבל ההחלטות הן שלי. הביזנס גדל מאוד בשנים האחרונות, תודה לאל. קנייה, פיתוח וניהול פאואר-סנטרס, מרכזי קניות פתוחים, הם ההתמחות שלי. המרכזים נמצאים ברחובות הראשיים בפלורידה ובניו-אינגלנד, והם יותר מטופחים ומסודרים מרוב מרכזי הקניות בעולם. השאיפה להיות מספר אחת, מובילה אותי כל החיים".