ספרד תדיח עד 2008 את גרמניה בדירוג של רווחה כלכלית באיחוד האירופי

הסיבה: פיגור בהשקעות בהון אנושי - ולא איחוד גרמניה

ספרד עשויה להדיח עד 2008 את גרמניה ממקומה הנוכחי בטבלת הדירוג של רווחה כלכלית באיחוד האירופי, כך עולה ממחקר שערך בנק דויטשה בנק הגרמני בהזמנת היומון הגרמני "די וולט".

המחקר מגלה שגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד האירופי, מדורגת עתה במקום ה-11 ברשימת 15 חברות האיחוד האירופי הוותיקות ממערב אירופה, במונחים של הכנסה לנפש.

ב-2008, ספרד צפויה להדיח את גרמניה ממקומה בדירוג, ואילו ב-2014 תתפוס איטליה את מקומה של גרמניה בדירוג. פירוש הדבר שגרמניה - המנוע הכלכלי לשעבר של אירופה - תוביל רק על פני יוון ופורטוגל.

סטאפן ברגהיים, כלכלן בדויטשה בנק, אמר שהמחיר היקר ששילמה ב-1990 גרמניה על איחוד שני חלקיה לא היה הסיבה העיקרית לביצועים העגומים של המדינה בתחום הכלכלי.

"איחוד גרמניה היווה נטל גדול על המשק בהשוואה למדינות אחרות ביבשת", ציין ברגהיים, אך הוא הוסיף שפיגור בהשקעות בהון אנושי היווה מרכיב חשוב יותר במצב הכלכלי הנוכחי של גרמניה.

"מדינות אחרות ביבשת רשמו הישגים טובים יותר בתחום של השקעה בהון אנושי", אמר ברגהיים, תוך שהוא מצביע על ההצלחה שקצרה ספרד במאמציה להגדיל את מספרם של בוגרי האוניברסיטאות בתחומה.

בספרד, 37% מבני 25 עד 34 הם בעלי תואר אקדמאי, בעוד שבגרמניה, הנתון עומד על 20% זה שנים.