לינדנשטראוס על העימות עם הולנדר: "הביקורת צריכה לעסוק בביקורת - ולא באנשי הביקורת"

ח"כ רן כהן במתקפה על הולנדר: "אין אינטרסנטים יותר גדולים בהשתלחות במבקר המדינה מאשר כל המושחתים"

"עלי לא מטילים מורא", כך אמר היום (ג') מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בהתייחסו לעימות עם נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בעת הגשת הדו"ח השנתי ליו"ר הכנסת, ח"כ דליה איציק.

לינדנשטראוס אמר, כי "ביקורת היא דבר חיובי, רק שהיא צריכה לעסוק בביקורת ולא באנשי הביקורת. אם אתה רוצה להגיב, תגיב לגופו של עניין. לא ייתכן לפעול כנגד המבקרים ולמצוא בהם את הפגם. הפגם נמצא במבוקרים. אני מציע לאותם אנשים שסבורים שיש מקום לבקר את המבקרים - לחדול מכך, ומוטב שעה אחת קודם".

בהתייחסו לתלונה שהעביר ליועמ"ש, מני מזוז, בעניין איומים מצד אנשי משרדו של הולנדר על עובדי משרד מבקר המדינה, אמר לינדנשטראוס: "מאוד לא רצוי שיפגעו במבקרים באמצעי כלשהו - שיחת טלפון, פניה אישית, איום. זו תופעה שאם קרתה עכשיו, אסור שתחזור על עצמה. המבקר צריך להיות דמות עצמאית לחלוטין ללא מורא. אני הולך קדימה, לא מסתכל לא ימינה ולא שמאלה".

לדברי המבקר, ההצלחה של משרד מבקר המדינה ניכרת בציבור, שיודע להעריך את חשיבותה של הביקורת. לדבריו, לביקורת היום יש שיניים ויש לה את כוח ההרתעה.

ח"כ רן כהן תקף בחריפות את הולנדר. לדברי כהן, "אין אינטרסנטים יותר גדולים בהשתלחות במבקר המדינה מאשר כל המושחתים". לדברי כהן, "בציבור נוצר טרנס להשתלח במבקר המדינה. את התופעה הזו חייבים לעצור לאלתר. כל הטענה כאילו צריך למנות מבקר למבקר - רק מעידה על המבוקר, שלא מוכן לקחת אחריות למעשיו. גם הנציב (שירות המדינה) יודע זאת, ואת הדברים להגנתו הוא יכול לומר בוועדה לביקורת המדינה. מי שרוצה לשים מבקר אחר על המבקר - מתכוון שלא תהיה ביקורת".

יו"ר הכנסת, דליה איציק, אמרה כי העימות שהתגלע בימים האחרונים בין הולנדר ולינדנשטראוס יוצר מצב שבו אולי האזרח ישלם את המחיר. לדברי איציק, טוב מאוד שיש ביקורת, "גם אם אתה איש מאוד מוסרי". היא ציינה, כי עיקרון הביקורת הוא בזמן אמת הוא עיקרון חשוב.

ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר, כי לינדנשטראוס הכניס רוח חדשה למוסד מבקר המדינה, בין היתר באמצעות הביקורת בזמן אמת. לדבריו, הפן של הביקורת בזמן אמת מאוד חשוב, ובעבר הדו"ח היה מתקבל רק שנה וחצי לאחר המעשה.

בהתייחסו לדו"ח הביקורת השנתי אמר לינדנשטראוס, כי הביקורת השנה מיישמת את העקרונות שעליהם החליט: פרסום שמות, אחריות אישית וביקורת בזמן אמת. לדבריו, "מי שנמצא בראש הפירמידה הוא האשם - ולא הש"ג. האחריות האישית הזו מלווה אותנו בעבודתנו. כאשר קיימת פגיעה משמעותית באוצר המדינה מתוך רשלנות או נטילת כספים מאוצר המדינה שלא בתחום הפלילי, נקפיד על כך שהכספים האלה יוחזרו לאוצר המדינה".

לינדנשטראוס אמר עוד, כי רצוי מאוד שמבקר המדינה יאמר את דברו בנושא השחיתות, וכי ייצר את הכלים המתאימים במשרדו כדי להילחם בתופעת השחיתות. בהתייחסו לפרסום בדבר מינוי ביתו לרשמת בבית משפט השלום בנצרת, לכאורה שלא על-פי הקריטריונים הנדרשים, אמר: "טוב היו עושים אלה שטענו זאת, לו היו בודקים קודם. המינוי היה כדין כולו, כפי שציינה הנהלת בתי המשפט".