בית משפט בארה"ב גזר קנס של 22.3 מ' ד' על מנכ"ל שניפח הכנסות וזייף דו"חות

הכנסות Gemstar נופחו בין השנים 2000-2002 ביותר מ-225 מיליון דולר

שופט פדראלי בארה"ב קנס אתמול (ב') את הנרי ס. יואן, המנכ"ל לשעבר של Gemstar-TV Guide International לשלם קנס של 22.3 מיליון דולר בגין התפקיד שמילא בהונאה חשבונאית, במסגרתה נופחו הכנסות החברה בין השנים 2000-2002 ביותר מ-225 מיליון דולר.

הפסיקה באה 4 שנים, לאחר שהרשות לני"ע בארה"ב (SEC) פתחה בחקירה סביב התנהלותה החשבונאית של ג'מסטאר - בעבר אחת החברות הבולטות בהוליווד, שמפרסמת מדריך טלוויזיה ולזכותה רשומים פטנטים על טכנולוגיה לשימוש במדריכי תוכניות טלוויזיה בכבלים ובלוויין.

בתחילת השנה, לאחר משפט שארך שלושה שבועות, פסקה השופטת המחוזית מריאנה פלזר, שיואן אכן נמצא אשם בפרשיית הונאה של ני"ע, אגב אמירות שקר למבקרי החשבונות של החברה, וזיוף מאזניה של ג'מסטאר.

במסגרת הפסיקה, ייאסר על יואן מלשמש מנכ"ל או דירקטור בחברה ציבורית לצמיתות.

"זהו מקרה של הונאה ורמייה מכוונת", אמר רנדל ר. לי, העומד בראש שלוחת הרשות לני"ע בלוס אנג'לס. "הרווחים שגרף יואן שעה שביצע את ההונאה היו פנומנליים בכל קנה מידה".

בשיתוף עם ניוז קורפ של רופרט מרדוק, שבבעלותה 41% ממניות ג'מסטאר, מכר יואן למשקיעים את רעיון הגאות הבאה בתחום הטלוויזיה האינטראקטיבית, שתהפוך את החברה שלו למכרה זהב.

בנקודה זמן מסוימת בשנת 2000, הגיע שווי השוק של ג'מסטאר ליותר מ-20 מיליארד דולר.

אלא שכל נושא הטלוויזיה האינטראקטיבית לא הצליח להמריא. בתחילת 2002, הודתה החברה בניפוח הכנסות. המניה קרסה בעקבות ההודעה משיא של יותר מ-90 דולר למניה, לפחות מ-4 דולר עתה.

ניוז קורפ נאלצה לרשום בגין הפרשה הפסדים בהיקף של 6 מיליארד דולר. יואן הודח מתפקידיו כיו"ר ומנכ"ל החברה.

לטענת הרשות, יואן גרף לכיסו 100 מיליון דולר בגין שכר, בונוסים ורווחים מעסקאות במניית ג'מסטאר.

עד לאפריל האחרון, כאשר ג'מסטאר הפסיקה את מרבית התשלומים למנכ"ל לשעבר, המשיך יואן לקבל מהחברה משכורת שנתית של יותר מ-2.5 מיליון דולר, תמלוגים בגין זכויות פטנט והטבות אחרות.

יואן טוען שהחברה עדיין חייבת לו 29 מיליון דולר בגין הפסקת עבודה, טענה שהחברה מתכחשת לה, ובגינה הצדדים העבירו את הטיפול בנושא לבוררות.