בום! לתושבי רומניה יש טלוויזיה בלוויין

אלרן השקעות, הנמצאת בשליטת משפחת דנקנר, השיקה בשבוע שעבר את שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית בלוויין ברומניה תחת המותג "boom" * דורי דנקנר, יו"ר ומנכ"ל אלרן :"אנו מקווים כי תוך שלוש שנים יהיו לחברה לפחות 500 אלף מנויים"

כאשר אתם שומעים את המילה "רומניה" מה היא האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש? סביר להניח ש"קוריצה" או לחילופין המערכון המוכר על העובדים הרומנים בתוכנית "ארץ נהדרת". לפעמים נדמה כאילו המדינה במזרח-אירופה כלל לא הייתה על המפה, לפחות בתודעה שלנו, לפני שכותבי המערכונים של "ארץ נהדרת" החליטו להעניק לה פינה מיוחדת בתוכנית השבועית. ובכן, עבור אלרן השקעות, רומניה הייתה על המפה כבר לפני למעלה משנה, כאשר החליטה החברה לבדוק אפשרות להקמת טלוויזיה רב-ערוצית במדינה באמצעות לוויין.

"את ההחלטה להיכנס לרומניה קיבלנו לפני כשנה, בתום שלושה חודשים של בדיקות, מחקרים וסקרי שוק", מספר דורי דנקנר, יו"ר ומנכ"ל אלרן השקעות, המכהן במקביל גם כיו"ר DTH Television Group. אלרן מחזיקה היום ב-35% מ-DTH, שהחלה ביום חמישי האחרון בשידורים מסחריים ומכירת מנויים לשירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית בלוויין ברחבי רומניה תחת שם המותג boom. השותפה של אלרן להקמת DTH היא מילומור טכנולוגיות, חברה-בת של מילומור הבורסאית, הנמצאת בשליטת פרדי רובינסון. למילומור אחזקה זהה לזו של אלרן, בעוד שלקרן ההשקעות RP (שותפתה של אלרן גם להקמת אטלס נכסים) אחזקה של 20%.

?????????????ים

"בחרנו ברומניה מכיוון שבהשוואה ליתר מדינות מזרח-אירופה היא נותרה 5-6 שנים מאחור, ולכן הפוטנציאל הקיים בה הוא גדול", מסביר דנקנר את הבחירה ברומניה. אוכלוסיית רומניה מונה כיום כ-22 מיליון נפש, מתוכם כ-55% מתגוררים בערים וכ-45% באזורים הכפריים. על-סמך מחקרי שוק שערכה DTH שיעור החדירה של הטלוויזיה בכבלים ברומניה, נכון למחצית הראשונה של 2005, הוא כ-75% מבתי-האב בערים וכ-25% מבתי-האב באזורים הכפריים. ראוי לציין כי שוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית ברומניה מתאפיין כיום בהכנסה ממוצעת למנוי (ARPU) נמוכה ביחס למדינות סמוכות ולמדינות מערב אירופה.

yes של רומניה boom, אם תרצו, היא למעשה yes של רומניה, אלא שבניגוד להשקעות הענק שבוצעו ב-yes, ב-boom הושקעו רק כ-11 מיליון אירו (כ-14 מיליון דולר), מתוכם כ-8 מיליון אירו כהלוואת בעלים. השירות של boom מאפשר שידור דיגיטאלי רב-ערוצי ומוצפן, וכן אספקה של שירותים מתקדמים נוספים ללא צורך בתשתית תקשורת קרקעית כגון הכבלים.

בין הספקים עימם עובדת boom ניתן למצוא את חלל תקשורת, המחכירה לחברה זכויות שימוש בשני מקטעי חלל בלווין עמוס 2 ו-NDS, המספקת לחברה מערכת הצפנה. DTH מעסיקה כיום 67 עובדים, רובם מקומיים.

ברומניה פועלות כיום שלוש חברות כבלים גדולות המספקות שידורי טלוויזיה רב-ערוציים, ולצידן מאות חברות קטנות. למעט במספר אזורים בודדים בבוקרשט בהן משדרות חברות הכבלים בשיטה דיגיטאלית (כ-20 אלף מנויים), חברות הכבלים, המהוות מונופולים אזוריים, משדרות בטכנולוגיה אנלוגית, אשר אינה מאפשרת מתן שירותים מתקדמים כגון הזמנת תכנים בתשלום, שירותים אינטראקטיביים וצפייה במקבצי ערוצים.

בשנים האחרונות בוצעו מספר רכישות של חברות כבלים קטנות על-ידי הגדולות, וכן מיזוג של שתיים משלוש החברות הגדולות.

אגב, בניגוד לישראל, המושג "רגולטור" כמעט ואינו קיים בלקסיקון של boom. פעילותה של DTH אמנם כפופה לחקיקה הרומנית המסדירה את תחום התקשורת והפיקוח עליו, אך כפי שאמר דנקנר "הרגולטור ברומניה אינו מתעסק בלהפריע". לדבריו, בכל תהליך הקמתה של boom לא יצא לו לפגוש ולו פעם אחת שר זה או אחר.

בידול מול המתחרים

באלרן מציינים כי גורם ההצלחה הקריטי של boom הוא הבידול שלה מול המתחרים - בידול הבא לידי ביטוי, בין היתר, במקוריות ובראשוניות של התוכן המשודר. כך למשל, יוכלו ילדי הגיל הרך ברומניה לצפות בערוץ הילדים HOP אותו מייבאת boom היישר מישראל. "מדובר במהפכה של תוכניות הילדים", אומר אייזיק ולדמן, מנכ"ל החברה. בתור התחלה, מציעה boom לתושבי רומניה צפייה ב-60 ערוצים שונים, כולל עשרה עצמאיים של החברה. מנויי boom יוכלו לבחור מבין 11 חבילות שונות, החל ממחיר מינימאלי של 9 אירו לחודש וכלה במחיר מקסימאלי של 21 אירו. את הציוד כולו יוכל המנוי לרכוש תמורת 210 אירו ב-36 תשלומים.

אגב, בניגוד לחברות הכבלים, boom אינה מתכוונת להקים מערך מכירות עצמאי לשם מכירה של השירותים המוצעים על-ידה. החברה התקשרה עם צד שלישי (חברת H.A.T Group) שתהיה זו שתרכוש ותייבא את ציוד הקצה הלוויני ותמכור אותו למנויים, באמצעות רשתות שיווק קיימות כגון רשתות למכירת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בתור התחלה, בחרו ב- boom להציב דוכני מכירות ב-200 נקודות מכירה מתוך 1,300 פוטנציאליות.

ומה לגבי התחרות שתצוץ מכיוונן של חברות הכבלים בעתיד? דנקנר מעריך כי ל- boom יש חלון זמן של 2-3 שנים במהלכו תוכל החברה למצב עצמה כחדשנית ולתפוס לעצמה נתח שוק מכובד, בטרם יחלו הכבלים לספק גם הם שירותים דיגיטאליים. "אנו מקווים כי תוך שלוש שנים נוכל להגיע ל-500 אלף מנויים", הוא אומר. אגב, ההימור של ולדמן הוא כי עד תום השנה הנוכחית תוכל החברה לרשום לזכותה בין 90-120 אלף מנויים. "

הכותבת הייתה אורחת חברת אלרן השקעות בבוקרשט, רומניה