ביהמ"ש: חשד כבד ביותר כי הסדר הנושים של ח. אלקטרוניקה קרס בשל מעורבות אסורה של בעלי עניין בקופת הנושים

השופטת אלשיך: עיון בדו"חות וכתבי הטענות שהגיש המפרק מגלה שלל פעולות אסורות שנעשו בכספי ההסדר, שליחת יד לכאורה בבטוחות וכספים שהגיעו לקופת החברה, אי עמידה של בעלי השליטה לשעבר בחובותיהם כלפי החברה וההסדר

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א ורדה אלשיך סבורה כי קיימים חשדות כבדים ביותר לכאורה כי הסדר הנושים של חברת ח. אלקטרוניקה (1988) קרס לא בשל פעילותם של כוחות השוק אלא בשל הפרה חוזרת ונשנית, התנהלות שלא כדין ומעורבות אסורה לכאורה של בעלי עניין בקופת הנושים.

לדברי אלשיך, עיון בדו"חות וכתבי הטענות שהגיש המפרק, אשר חלק גדול מהעובדות המובאות שם אינן נתונות במחלוקת מגלה שלל פעולות אסורות שנעשו בכספי ההסדר, שליחת יד לכאורה בטוחות וכספים שהגיעו לקופת החברה, אי עמידה של בעלי השליטה לשעבר בחובותיהם כלפי החברה וההסדר. כל זאת כאשר הנאמן שמינה בית המשפט כמעט שאינו מתערב ו/או בולם את אותם מהלכים ואין ספק כי מסכת העובדות החריגה והחמורה מדברת בעד עצמה ואי לכך מובן וראוי הוא ניסיונו של המפרק להיפרע מהגורמים האחראים לכאורה לשיטתו הן לקריסת החברה והן להפרות הבוטות החוזרות ונשנות של הסדר הנושים.

לדעת השופטת התנהלות החברה בשלב שלאחר הסדר הנושים היא תמוהה עוד יותר וזאת בלשון המעטה.

השופטת קבעה עוד כי כיום אין ספק כי ח. אלקטרוניקה מומנה במימון דק תוך גלגול סיכונים אל הנושים החיצוניים ובעלי המניות מן הציבור, נעשו עסקאות הנראות על פניהן כמחוסרות היגיון כלכלי והחברה עורבה שלא בטובתה בפעילויות הקשורות בשוק האפור.

לדברי השופטת אין ספק כי נפלו פגמים ותמיהות לא מעטות בפעילותה החברה הן בטרם קריסתה והיקלעותה להקפאת הליכים, והן ובעיקר לאחריה. עצם ביצוען של רבות מהפעולות התמוהות שחלקן מנוגדות לחלוטין לאמות המידה הבסיסיות ביותר של דיני החברות אינו שנוי במחלוקת אמיתית.

השופטת מחקה בקשה שהגיש המפרק, עו"ד עודד רוט, לפי סעיפים 373 ו-374 לפקודת החברות כנגד חיים קריספי, לשעבר בעל השליטה המרכזי בח. אלקטרוניקה בנימוק כי ראויה היה לצמצם את הבקשה אך ורק לאותם מעשים ומחדלים הנוגעים לקריספי אישית ולגביהם קיימות בידי המפרק ראיות לכאורה למעורבות ולמעשים העשויים להקים חוות לפי סעיפים 373 ו-374 לפקודת החברות.

תיק פש"ר 525/96