31 סיליקום

בעלי השליטה: יהודה וזוהר זיסאפל (34.2%) שווי שוק: 216 מיליון שקל תחום פעילות: כרטיסי תקשורת שנת הקמה: 1987 יו"ר: אבי אייזנמן מנכ"ל: שייקה אורבך

שהביאונו עד הלום

חברת סיליקום הספיקה ב-19 שנות קיומה לעבור מספר גלגולים. הגלגול הנוכחי של החברה החל לפני שלוש שנים וכיום סיליקום, מקבוצת רד, מפתחת, מייצרת ומשווקת פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת. החברה מייצרת כרטיסי תקשורת לשרתים, המתממשקים לרשתות גיגהביט את'רנט. למעשה פועלת סיליקום בתחום נישה הקשור למערכות מבוססות שרתים, והיא מציעה ללקוחותיה פתרונות שמעבר לקישוריות הבסיסית.

עד לפני שלוש שנים, עיקר פעילותה של סיליקום היה ייצור ושיווק כרטיסי תקשורת למחשבים נישאים. קודם לכן עסקה החברה בין היתר בפיתוח רכיבים לפרוטוקולי תקשורת, ייצור כרטיסי רשת מסוגים שונים והתקנת מוצרים נלווים למחשבים. הפעילות הנוכחית של החברה העבירה אותה בשנת 2005 לרווח לאחר ארבע שנות הפסדים. התברגותה השנה ברשימת ה-100 באה בעיקר בזכות התשואה הנאה שרשמה המניה בשנה האחרונה.

היא צופה אל הבאות

לראשונה מאז החלה לפעול, סיליקום ממצבת את עצמה כמובילת שוק בתחום בו היא פועלת. החברות הפעילות בשוק ומתחרות בסיליקום הן או קטנות ממנה, או ענקיות כאינטל אך מדובר עבורן בעיסוק משני.

המודל העסקי שלפיו פועלת סיליקום הוא מודל OEM. בעבר פנתה החברה לשוק הצרכני והציעה למשתמשי הקצה את מוצריה, אך פעילותה הנוכחית מכוונת לחברות התקשורת ולא למשתמשי הקצה, דבר המקל על ההתמקדות של החברה. סיליקום לא נוטה לפרסם את שמות החברות איתן היא קשורה בהסכמים, אך ככל הנראה ניתן למצוא בין לקוחותיה גם את צ'ק פוינט וג'וניפר, בנוסף לעוד 30 חברות.

בסיליקום לא נוהגים לפרסם תחזיות לעתיד, אך מאמינים ביכולתה של החברה להמשיך לצמוח. השוק שבו היא פועלת הולך וגדל, כך שסיליקום עדיין לא מיצתה את פוטנציאל הצמיחה שלה, אך בעתיד ייתכן שהחברה תצטרך לחשוב על מנועי צמיחה נוספים. אחד מהם יכול להיות מכירה של מוצרים נוספים ללקוחותיה, מלבד פתרונות הקישוריות שהיא מציעה להם כיום. בנוסף, הסכום שגוייס במסגרת ההנפקה בתל-אביב יאפשר לסיליקום להגדיל את מאמצי השיווק שלה, על מנת להשיג לקוחות נוספים.