הכשלון בגז הטבעי: הממשלה תעניק זיכיון רכישה, הולכה וחלוקה לנתיבי גז

על-פי התכנון, בתום 10 השנים הראשונות להחדרת הגז - תוציא הממשלה להפרטה את הרשיון

עם פרישתו של אילן כהן מתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לאחר שריכז מטעם אריאל שרון את העבודה מול בריטיש גז, מתכוונים גורמים בממשלה לבצע שינויים במדיניות החדרת הגז הטבעי.

האפשרות הנבחנת היא להשתמש לשם כך בחברה הממשלתית נתיבי גז, שהוקמה ב-2003. הכוונה היא לתת לחברה בשלב הראשוני של החדרת הגז לישראל, את הזיכיון למונופול רכישה, הולכה וחלוקה של הגז.

מחירי המונופול יהיו מפוקחים על-ידי המדינה באמצעות משרדי הממשלה או רשות הגז הטבעי. מדובר בפיקוח על מחיר רכישת הגז, על שמירת שוויוניות במחיר מול צרכנים זהים וכן פיקוח על מחיר ההולכה.

בתנאי הזכיון ייקבע, כי החברה, המנוהלת היום על-ידי דן ורדי, תתחייב לפתח את משק הגז על-פי מדיניות הממשלה. כן ייקבע בתנאי הזכיון, כי החברה תקים מראש חברות בנות לרכישה ולחלוקה. הרשיון של חברות החלוקה יוגבל לשנים בודדות, עם אפשרות הארכה עד 10 שנים.

מאחר שבהחלטת הממשלה נקבע, כי נתיבי גז תופרט עד ינואר 2007, תקיים הממשלה אז דיון אם להאריך את הזכיון של החברה הממשלתית ולעכב את ההפרטה, או להוציא מייד חלקים מהפעילות שלה להפרטה במכרז.

בתום 10 השנים הראשונות להחדרת הגז למשק, או בהגיע ההחדרה לאבן דרך שתיקבע מראש על-פי כמות ניצול הגז במשק כולו, תוציא הממשלה להפרטה את הרשיון כולו. כלומר, את חברות הבנות לחלוקה, ואת חברת ההולכה, שתישאר מונופול טבעי.