בחודשים ינואר-אפריל חל גידול חד של כ-4.5% ביצוא התעשייתי לכ-8.6 מיליארד דולר

בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי היצוא התעשייתי יגדל השנה בכ-6.5% ויסתכם לכ-26.8 מיליארד דולר

בחודשים ינואר-אפריל 2006 חל גידול ריאלי חד של כ-4.5% ביצוא התעשייתי, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבעון האחרון של 2005. היצוא הסתכם בכ-8.6 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.

נשיא התאחדות התעשיינים מעריך כי היצוא התעשייתי יגדל השנה בכ-6.5%, בהתאם לתחזית ההתאחדות, ויסתכם בכ-26.8 מיליארד דולר.

ברוש טוען כי למרות זאת, התעשיינים מודאגים מקצב גידול היצוא, שהוא עדיין רחוק מפוטנציאל הגידול הנאמד בכ-15%-20% לשנה. גידול ביצוא בשיעור שכזה יביא לצמיחה מתמשכת של כ-6%-7% לשנה, לירידה בשיעור האבטלה לכ-5% תוך עשור ולגידול בתוצר לנפש, מ-18 אלף דולר כיום לכ-30 אלף דולר לנפש תוך עשור.

מהניתוח של התאחדות התעשיינים עולה כי גידול חד של 7% נרשם בחודשים אלו ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. זאת, לאחר גידול של 1.5%-2% לרבעון במחצית השנייה של 2005 (מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת בקרה ופיקוח , כלי טיס ותרופות).

במקביל, גידול ריאלי מהיר של כ-5.5% נרשם ב-4 החודשים הראשונים של השנה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, לאחר נסיגה של 3.7% ברבע האחרון אשתקד (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).

בנוסף, עלייה ריאלית של כ-3% נרשמה בחודשים ינואר-אפריל ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, לאחר נסיגה של 1.5% ברבע האחרון אשתקד (מדובר בענפי המזון והמשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).

עוד עולה מניתוח ההתאחדות כי בחודשים ינואר-אפריל חלה ירידה של 2.5% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, בהמשך לנסיגה בשיעור של 1.3% ברבעון האחרון אשתקד (מדובר בכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).

מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים אלו נרשמה עליה דולרית של 11% ביצוא לארה"ב ועליה דולרית של 8% ביצוא למדינות אסיה. במקביל נרשמה ירידה של 1% ביצוא למדינות האיחוד האירופי וליתר מדינות העולם.

ברוש מסר כי בארבעת החודשים הראשונים של 2006 חלה הרעה מסוימת ברווחיות היצוא. מנתונים ראשוניים עולה כי בתחילת 2006 נרשמה עלייה של 0.5% במדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא, לעומת הרבעון האחרון של 2005 (עלייה במדד, פרושה ירידה ברווחיות ולהפך).