אליעזר פישמן: לא יהיו יותר עסקאות מט"ח בחברות הציבוריות - זה לא עסק משתלם

כך אמר היום בכנס המשקיעים שערכו היום החברות הציבוריות שבשליטתו בבורסה לניירות ערך

"לא יהיו יותר עסקאות מט"ח בחברות הציבוריות - זה לא עסק משתלם. כשזה מרוויח זה נשאר בתוך החברה ואם זה מפסיד אז אני משלם, כי חינכו אותי לאחריות". כך אמר היום (א') אליעזר פישמן בכנס המשקיעים שערכו היום החברות הציבוריות שבשליטתו בבורסה לני"ע.

החברות עצמן הציגו בכנס על רקע ההפסדים שנגרמו לבעל השליטה בשוק המט"ח הטורקי בשבועות האחרונים, שבחלקם היו מעורבות שתיים מהן - יצרנית הצמיגים אליאנס וחברת הנדל"ן דרבן .

במהלך הכנס, הסביר יו"ר אליאנס, איזיה צ'צ'יק, כי החשיפה של החברה ללירה הטורקית בוצעה על רקע הצורך של החברה בהגנות, עקב המסחר השוטף שהיא מנהלת מול אירופה.

צצ'יק: "בחרנו לבצע את ההגנות מול הלירה הטורקית, מכיוון שהיא נסחרת בקורלציה לאירו. זאת בשל רצונה של ממשלת טורקיה להתאים את התנהגות המטבעות לקראת הצטרפותה לגוש האירו. טורקיה נהנתה בשנה האחרונה מנתונים כלכליים חיוביים ומשיעורי צמיחה נאים, שגרמו למטבע הטורקי להתנהג יפה. המשבר האחרון בטורקיה מבטא מצב כשל שוק, שאפיין את כל השווקים המתעוררים".

יגאל לביא, מנכ"ל דרבן, ציין בכנס כי ההשקעה של החברה בלירה הטורקית היתה למעשה סוג ניצול של הזדמנות, בשל הפסד מס שהיה לה והעובדה שיכלה לקזז אותו רק באמצעות עסקת מט"ח. לדבריו, החברה ציינה בדו"חותיה כי היא מעורבת בעסקה ספקולטיבית, אך מדובר במקרה פרטי שלא ניתן להשליך ממנו הלאה.

פישמן עצמו דיבר עוד בכנס על פעילות הנדל"ן של החברות הציבוריות הגדולות שבשליטתו - החברה הכלכלית לירושלים ומבני תעשיה - שלא היו מעורבות בעסקאות המט"ח, וניצלו את המעמד להציג את ההתפתחויות בפעילותם למשקיעים. פישמן ציין כי מה שמנחה את פעילות החברות, הוא גובה התשואה שניתן לקבל בעסקאות הנדל"ן בכל מדינה ומדינה, תוך בדיקה דקדקנית של כל שוק.

עוד ציין פישמן, כי השוק הרוסי מוגדר כשוק הפעילות העיקרי של החברות, עקב העובדה שכיום "בונים את רוסיה מחדש" לדבריו. פישמן ציין כי מדובר במדינה יציבה פיננסית, שנהנית מבירוקרטיה מוסדרת, ולכן סיכוני ההשקעה בה בנדל"ן הם די מעטים בהשוואה לתשואות שניתן להשיג בה.

פעילות קבוצת פישמן ברוסיה מתבצעת באמצעות חברה בה מחזיקות כלכלית ירושלים ומבני תעשיה 40% כל אחת ודרבן מחזיקה בכ-20%.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"