אסיר העולם גרגורי בשירוב זוכה מרצח לאחר שלוש שנים בכלא

העליון: "מטרת החקירה המשטרתית איננה במציאת ראיות להרשעה, אלא בחשיפת האמת"

בית המשפט העליון זיכה היום (א') מחמת הספק את גרגורי בשירוב, מאשמת רצח וביטל את עונש מאסר העולם שהוטל עליו.

השופט אדמונד לוי, בהסכמת השופטים אלייקים רובינשטיין וסאלים ג'ובראן, מתח ביקורת חריפה ביותר על המשטרה. הוא הדגיש שמטרת החקירה המשטרתית איננה מציאת ראיות להרשעתו של חשוד, אלא במציאת ראיות לחשיפת האמת - בין אם אמת זו עשויה להוביל לזיכויו של החשוד ובין אם היא עשויה להוביל להרשעתו.

הוא אף אף הגדיר כמחדל חמור את החלטת החוקרים שלא לחקור חשוד אחר במעשה.

בשירוב הורשע באוקטובר 2003 ברצח של איגור דבוז'נוב בסמוך לתחנת הדלק שליד התחנה המרכזית בראשל"צ. בשירוב טען לאורך כל המשפט, כי את הרצח ביצע אדם אחר, פואד מורדוב. בית המשפט המחוזי הרשיע את בשירוב וגזר עליו מאסר עולם.

בערעור לעליון טען בא כוחו של בשירוב, עו"ד זאב גורדון, כי חוקרי המשטרה לא מיצו את קו החקירה, כאשר לא ניסו לאתר את פואד עוד כשזה שהה בארץ. עוד נטען לפגמים בעדויות העדים.

השופט אדמונד לוי ציין, כי במהלך החקירה הגיע לידי גורמים במודיעין במשטרה מידע, כי את הרצח ביצע פואד. למרות הפצרותיו של רכז המודיעין, מנעו ממנו מפקדיו במשטרה לאתר את החשוד החדש וחמישה ימים לאחר-מכן עזבו פואד ובני משפחתו את הארץ.

השופט לוי מדגיש, כי את המעט שהוא מצפה מחוקרים מנוסים הוא קודם כל לוודא האם פואד עדיין בארץ, כדי לנסות לאתרו ולחקור אותו.

גם רכז המודיעין סבר שיש לאתר את פואד בדחיפות. אולם, אומר השופט, למרבה הפליאה הדבר נמנע ממנו.

פסק הדין מצטט מדבריו של רכז המודיעין: "בכל אופן ביקשתי ולא הסכימו". באותה עת היה פואד עדיין בארץ אך כשבוע לאחר-מכן עזב את הארץ לגרמניה.

בית המשפט העליון קבע, שאי-חקירתו היא מחדל חמור במיוחד, נוכח עזיבתו הבהולה שלו ובני משפחתו את הארץ.

עוד ציין השופט לוי, כי כשלוש שנים לאחר-מכן, בשנת 2005, ניסתה המשטרה לעשות מה שנמנעו החוקרים לעשות בשנת 2002, כאשר איתרו את פואד בגרמניה, אך הוא סירב להתייצב לחיקור דין. "מחדל זה של הגוף החוקר הוא כה מהותי, עד שקיים חשש שפגע בהגנתו של המערער", כותב השופט לוי.

בפסק הדין מצויין, כי הופעל לחץ רב על עדה אחת, לעיתים לחץ בוטה ביותר וכי הוא מתקשה להשתחרר מהתחושה שעל עדות מסוג זה היה על אותו לחץ להביא תוצאה לא ראויה, אפילו עד כדי הפללתו של מי שלא חטא.

עוד מציין השופט לוי, כי העדים שהפלילו את בשירוב, מסרו גרסאות הפוכות עד שקשה לדעת איזה מהגרסאות ניתן לאמץ אם בכלל.

בסופו של דבר הסכימו שלושת השופטים לזכות את בשירוב מחמת הספק.