וילה שוקן: שימור עם תוספת בנייה מאחור

ועדת השימור בעיריית ירושלים אישרה תוכנית חדשה, שמשמרת את וילה שוקן בירושלים ומאפשרת תוספת בנייה מאחורי המבנה. בעבר התעוררה מחלוקת ציבורית נוקבת בגין תוכנית שהגיש היזם הלל ליבוביץ, שביקשה להרוס את וילה שוקן ולהקים בניין מגורים יוקרתי.

הבית של שלמה זלמן שוקן נבנה בשנים 1934-1936, בגבול בין השכונות רחביה וטלביה. את הוילה תכנן האדריכל היהודי-גרמני אריך מנדלסון, שהיה אחד האדריכלים החשובים במאה העשרים. בשנת 1957 רכשה האקדמיה למוסיקה ולמחול את המגרש, ובמהלך השנים בוצעו בו כמה שינויים ותוספות. ואולם, מעטפת המבנה המקורית וחלק מהעיצוב הפנימי של הוילה השתמרו.

בעקבות היוזמה הקודמת של ליבוביץ פעלו ועד הפעולה להצלת בית שוקן והמועצה לשימור אתרים במרץ נגד קידום התוכנית. לאור הביקורת הרבה, הציעה בשנת 2004 מתכננת המחוז דאז, בינת שוורץ, תוכנית אלטרנטיבית, לפיה ישמש המבנה את גנזך המדינה. ככל הידוע, הסכום הראשוני שהוצע היה 4.5 מיליון דולר. בעקבות המאבק הציבורי הכריזה באותה שנה הוועדה המקומית כי בית שוקן יוכרז מבנה לשימור.

יו"ר הוועדה העירונית לשימור, יהושע פולק, אמר, כי בניגוד להצעות שהיו בעבר, ועדת השימור קיבלה החלטה תקדימית, לבצע בווילה שוקן שימור מלא. ואולם, גורמים שהתנגדו לתוכנית הקודמת אמרו, שלא בטוח כי תוספות בנייה מסוימות מאפשרות הגדרה של "שימור מלא". בכל אופן, לדברי רכז המועצה לשימור אתרים בירושלים, איציק שוויקי, המועצה טרם גיבשה את עמדתה בקשר לתוכנית החדשה, שכן היא עדיין אינה מכירה את פרטיה.