עיריית אילת אישרה תוכנית לגיוס 100 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב מוניציפאליות

ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, מסר ל"גלובס" כי דירוג העירייה על פי חברת מדרוג: - AA יאפשר גיוס הון בריבית נמוכה

הנהלת עיריית אילת אישרה תוכנית לגיוס 100 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב מוניציפאליות מבוסס תזרים הכנסות העירייה מארנונה. ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, מסר ל"גלובס" כי דירוג העירייה על פי חברת מדרוג: - AA יאפשר גיוס הון בריבית נמוכה. העירייה נמצאת בימים האחרונים בשלבים האחרונים של ההכנות להנפקה, והיא קיבלה את האישורים העקרוניים של משרדי הפנים והאוצר להנפקה ולסכום הגיוס.

לדברי ראש העיר, כחלק בלתי נפרד מתוכנית ההבראה ומאמצי ההתייעלות, פועלת הנהלת העירייה לגייס הון באמצעות הנפקת אג"ח מוניציפאלי, דבר אשר ישפר מהותית את תזרים המזומנים שלה, יקטין את חובותיה לבנקים ולספקים, יאפשר מחזור מלוות בפריסה נוחה יותר ובריבית נמוכה משמעותית מזו של החוב הקיים ויאפשר פיתוח נוסף בתחומי העיר.

ההחלטה לגייס את ההון בשוק ההון, נובעת מכך שהשלטון המקומי בישראל מצוי מזה מספר שנים במשבר כספי קשה, הפוגע ביכולתן של רשויות מקומיות רבות למלא את תפקידן, החל מתחום אספקת שירותים חיוניים לתושבים, דרך תשלום שכר לעובדים וכלה בפיתוח ויישום תוכניות עבודה רב שנתיות. הסיוע הממשלתי לרשויות המקומיות הולך ומצטמצם, הולכת וגוברת המגמה של צמצום היקף האשראי שניתן על ידי הבנקים לרשויות המקומיות וכן הקשחה של תנאי ההלוואה, יצרו משבר אשראי חמור שפגע ביכולתן של הרשויות המקומיות לקבל הלוואת מהמערכת הבנקאית למרות עלותה הגבוהה.

בכוונת עיריית אילת להחזיר את החוב על פני כ-15 שנים. ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי: "הנפקת אגרות חוב מוניציפאליות לעיר אילת היא חלק מתוכנית רב שנתית אותה התוויתי עם כניסתי לתפקיד. קווי היסוד של התוכנית הכללית היו, גיוון מקורות האשראי של העירייה במטרה להפחית את התלות בבנקים ובמשרדי הממשלה השונים, הגברת העצמאות של העירייה ופתיחת אופקים חדשים ומגוונים לפיתוח וקידום פרויקטים מקומיים, הקטנת התלות במערכת הבנקאית והוזלת עלויות המימון של העירייה על ידי קיום אלטרנטיבה נוספת לגיוס אשראי".

לדברי מ"מ ראש העיר, אלי לנקרי: "הנפקת האג"ח הנה חלק מהתוכנית הכלכלית להבראת העירייה. לדבריו, כתוצאה מהנפקת אגרות החוב העירוניות, תשיג העירייה מספר יתרונות, וביניהם הקטנת פירעון המלוות השנתי בכ-4.5 מיליון שקל; חיסכון של 3.5 מיליון שקל בשנה בהוצאות המימון; הקטנת הגרעון המצטבר של העירייה בכ-55 מיליון שקל; חיסכון חד פעמי של כ- 5 עד 7 מיליון שקל באמצעות הסדר נושים; חיסכון כספי של כ-2 מיליון שקל בשנה מההשקעות הכלכליות בפיתוח, ושיפור המוניטין של העירייה שיביא לחיסכון כספי במכרזי העירייה.

לצורך ביצוע ההנפקה, תקים עיריית אילת תאגיד עירוני ייעודי אשר יפעל למימוש ההנפקה המתוכננת.