עובדי מכתשים אגן ברמת חובב ובבאר שבע הכריזו על שביתה בכל מתקני הייצור של החברה

המחאה היא על השכר וסירוב ההנהלה לדרישת העובדים לחלק להם 15% מרווחיה לשנת 2005 * ההנהלה: אין כל חובה לחלק רווחים לעובדים

מאות עובדי חברת מכתשים אגן ברמת חובב ובאר שבע, אישרו היום (ב') באסיפת חירום, שביתה בכל מתקני הייצור של החברה. זאת, לטענתם, במחאה על סירוב הנהלת החברה לדרישות השכר שלהם, וכן סירוב ההנהלה לדרישת העובדים לחלק להם 15% מרווחיה לשנת 2005.

לדברי מאיר בביוף, יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, השביתה עליה הכריזו העובדים היא מימוש של הכרזת סכסוך עבודה בחברה, עליה הוחלט לפני כחודשיים וחצי. לדבריו, הנהלת החברה פועלת בחודשים האחרונים כדי לפגוע בעובדיה, למרות הרווחים הגבוהים שהציגה החברה בשנה החולפת. "זכותם של העובדים ליהנות מפרי עבודתם", אומר בביוף, "ואם החברה הרוויחה מעל ומעבר, זכותם של העובדים לקבל חלק מרווחים אלה".

לפני מספר שבועות, לאחר הכרזת סכסוך העבודה, פתחו העובדים בעיצומים, וחסמו את שערי הכניסה לשני מפעלי החברה בבאר שבע ורמת חובב. היום, כאמור, הוחלט להחריף את הצעדים, והוחלט לנקוט בצעד חריף יותר, של השבת מפעלי החברה, כאשר צעד זה יינקט לאלתר, ללא כל הודעה מוקדמת, אם וכאשר הנהלת החברה תתמיד בסירובה להיענות לדרישות העובדים.

לדברי יו"ר ועד העובדים, יעקב כהן, מנוי וגמור עם העובדים להביא להשבתה כללית של המפעלים, מאחר וכל דרישותיהם נתקלו בסירוב. "העובדים סבורים כי הנהלת החברה נוהגת עמם בחוסר הגינות, לאחר בשנת 2005 היא רשמה רווחי שיא של יותר מ-200 מיליון דולר, והעובדים לא קיבלו כלום, ולא זכו ליהנות מתוספת השכר המגיעה להם כדין".

לטענת בביוף, הדרישה לשיתוף העובדים ב-15% מרווחי החברה היא לגיטימית. "במקום לבוא לקראת העובדים", אומר בביוף "מנכ"ל המפעל, אהוד מרום, הודיע לעובדים כי הם לא יקבלו שיתוף ברווחים, אלא רק בונוס משתנה, על פי הוותק. ולא רק זאת, אלא שהנהלת החברה הודיעה לעובדים, כי היא מתכוונת ליישם תוכנית התייעלות שמטרתה פיטורי עשרות עובדים".

לדבריו, צעדים אלה נדחו על הסף על ידי העובדים, ובשל כך הוכרז סכסוך עבודה, ולאחר שבהמשך המו"מ עם ההנהלה, היא עמדה על דעתה לבצע צעדי התייעלות ולא לשתף את העובדים ברווחים, הוחלט על צעד של השבתה כללית, שתמומש כבר בימים הקרובים, ללא כל הודעה מוקדמת להנהלה.

יעקב כהן הוסיף עוד, כי מנהלי החברה נהנים מתוספות שכר רבות, ומקבלים בונוסים שמנים על רווחי החברה. "כלפינו היא נוהגת יחס של איפה ואיפה, והיא פועלת ללא הפסק כדי לפרק את ההסכם הקיבוצי בעזרת חוזים אישיים", אומר כהן.

מהנהלת החברה נמסר, כי לא ידוע לה על הכרזת השביתה במפעליה, וכי מתנהל מו"מ ענייני עם העובדים. עוד נמסר בתגובה, כי שיתוף ברווחים היא זכות של ההנהלה ואין כל חובה שכזאת.