ועדת הכספים אישרה הקמת רשות מים ממלכתית

הרשות תרכז את הסמכויות לניהול ולפיתוח משק המים, הפזורות כיום בין שורת גופים, שלא כולם מתואמים

הקמת רשות מים ממלכתית אושרה היום (ב') בוועדת הכספים, בתיקון רחב של חוק המים, במסגרת חוק ההסדרים. הרשות תרכז את הסמכויות לניהול ולפיתוח משק המים, הפזורות כיום בין שורת גופים, שלא כולם מתואמים.

תהליך אישור החוק הרחיב ביומיים האחרונים את הבקיעים בקואליציה. אל ח"כ שלי יחימוביץ המורדת מהעבודה, הצטרף היום ח"כ יצחק ועקנין מש"ס. זאת, לאחר שהרוב לאישור חוק הרשות היה תלוי בקולות החקלאים, מהקואליציה מקדימה, מהעבודה ומש"ס.

הם איימו עד אמש (א') לטרפד את החוק, אם לא יושג הסכם בין ארגוניהם לאוצר, שיסדיר מנגנון להעלאה מרוסנת של תעריפי המים לחקלאות בשנים הקרובות. ההסכם כולל השבת עשרות מיליוני שקלים לחקלאים באמצעות הארגונים שלהם, כפיצויי התייקרות.

היום נטען, שהושג הסכם, והובטח הרוב לחוק. אולם ועקנין התלונן, שמסתירים את תוכנו, והוועדה סערה. ועקנין הצטרף לקולות מהאופוזיציה, לעכב את אישור חוק הרשות בהוצאתו מחוק ההסדרים.

אולם הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, ביקש לטייח את המשבר. זאת, בטענה שאין הסכם, אלא "הסכמה על עקרונות", כך ש"אין מה להציג", ואם יהיה הסכם - הוא יובא לאישור הממשלה. אלא שגם כאן הופעל מכבש הקואליציה, והחוק אושר ברוב קולות (9:6), לאחר שעבר תיקון מינורי של הוספת נציג ציבור שני למועצת הרשות, המורכבת מהפקידות הבכירה של המשרדים הרלבנטיים.

האוצר דחה את הדרישה להעביר לוועדת הכספים את סמכויות השרים לאשר את תעריפי המים, והגביל את סמכותה רק לאישור היטלי ההפקה והקנסות לספקים שחרגו מהמכסה.

חברי הוועדה התלוננו, שהרשות תפעל למעשה ללא פיקוח פרלמנטרי. ועקנין הצטרף לשר החקלאות לשעבר, ח"כ ישראל כץ, בטענה ש"מכרו את החקלאים וקנו את ארגוניהם בשחיתות, אחרי חיסול מועצות הייצור, שהשאיר אותם ללא הכנסות".

ועקנין הוסיף, כי הארגונים הם שירוויחו מההסכם, ולא החקלאים. הוא הזהיר את חברי הוועדה: "בעוד שנה יבואו חקלאים אליכם עם אקדח על הרקה, לאחר שלא יעמדו במחירי המים הגבוהים".