ויסמן לא מחכה: גמול במשא ומתן לרכישת תחנות הדלק במקום בז"ן

בז"ן היתה אמורה לרכוש 70 תחנות תדלוק של סונול תמורת 51 מיליון דולר, כתנאי למיזוג בין סונול לדור-אלון; בג"ץ יכריע מחר על המיזוג

חברת גמול , שבשליטת אייל יונה ואמנון ברזילי, נחלצת לעזרת דודי ויסמן כדי שיוכל להשלים את רכישת סונול באמצעות דור-אלון . ל"גלובס" נודע כי גמול מנהלת מו"מ מתקדם עם ויסמן, יו"ר דור-אלון ובעליה, להיכנס לנעלי בז"ן ולרכוש תחנות תדלוק של סונול תמורת כ-51 מיליון דולר.

מחר (ג') יכריע בג"ץ בעסקת המיזוג בין סונול לדור-אלון, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים סירבה לאשר את המיזוג בטענה שהוא יגרום לפגיעה בתחרות בשוק הדלק. לפני כשבועיים הגיעו יו"ר בז"ן, אוהד מראני, וויסמן לסיכום, שלפיו בז"ן תרכוש 70 תחנות תדלוק של סונול מידי דור-אלון, אך מנהל רשות החברות הממשלתיות אייל גבאי טרפד המהלך.

סונול, שבשליטת גרנית הכרמל של דדי בורוביץ', ודור-אלון, שבניהול דודי ויסמן, סיכמו כבר בספטמבר 2005 על רכישת סונול ע"י דור-אלון תמורת כ-155 מיליון דולר, תוך מהלך שהיה אמור להפוך את דור-אלון לחברת הדלק הגדולה בישראל, עם 360 תחנות ונתח שוק של כ-40%. ויסמן עצמו ראה במהלך צעד נוסף להרחבת פעילות קבוצת אלון בתחום האנרגיה, ואילו מבחינת גרנית הכרמל מדובר היה בעסקה שמטרתה להוריד את המינוף הפיננסי הגבוה של החברה, אשר הקשה עליה להתרומם בשנים האחרונות.

לאחר שהממונה על ההגבלים הקודם, דרור שטרום, בחר שלא לאשר את המיזוג, פנו ויסמן ובורוביץ' לבית הדין להגבלים עסקיים, שאישר את המיזוג, אך בהמשך הביע הממונה הנכנסת על ההגבלים העסקיים, רונית קן, הסתייגות מוחלטת מהמהלך, והנושא עבר להכרעת בג"ץ.

גמול היא חברת אחזקות מגוונת, שנפטרה רק לאחרונה מפעילות בתחום האנרגיה, לאחר שמכרה אותה לאיש העסקים לוי קושניר. במסגרת העסקה רכש קושניר את אחזקת גמול בגמול אנרגיה (51%), לפי שווי של כ-55 מיליון דולר. האחזקה המרכזית בחברה היתה GPM, המפעילה בארה"ב רשת חנויות שלהן צמודות תחנות דלק, שמספרן עמד על כ-150 בסוף 2005.

מלבד פעילות האנרגיה שנמכרה, כוללת פעילותה של גמול אחזקות בתחום הנדל"ן המניב והבנייה למגורים בארץ ובחו"ל, ובתחום הרכב - באמצעות יפנאוטו, יבואנית סובארו בישראל. את החברה מנהל אורי אומיד, אשר מונה לתפקיד בסוף 2005, לאחר ששימש בעבר כמנכ"ל חברת הביטוח אריה מקבוצת כלל.

ויסמן סירב להתייחס לידיעה. דובר גמול הכחיש את הידיעה.