אלשיך: יש למנוע הכרה כהוצאה בשוחד המשולם בחו"ל

בכיר בתחום המיסים: רשות המיסים נותנת הסכמה שבשתיקה להכרה בהוצאות שוחד בחו"ל - תופעה הנפוצה במיוחד בתחום הייצוא הבטחוני

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, אמרה בכנס לשכת רואי חשבון כי יש למנוע מרשות המיסים להכיר כהוצאה בשוחד, הניתן לצורך קידום עסקאות ופרויקטים בחו"ל. "לא כל מה שיש בחוק אני אוהבת, אבל אני צריכה לחיות עם זה", הוסיפה.

עו"ד שלמה נס העיר בנקודה זו: "יש חברה ממשלתית גדולה מאוד, אחת משלוש החברות הגדולות בארץ, שעובדת בחו"ל עם המון 'קידום מכירות', ואין לי ספק שרשויות המס מכירות בכך".

מייצג בכיר בתחום המיסים אמר ל"גלובס", כי רשות המיסים אכן נותנת הסכמה שבשתיקה להכרה בהוצאות שוחד בחו"ל. לדבריו, התופעה נפוצה במיוחד בתחום הייצוא הבטחוני. המייצג הוסיף, כי מובן שהחברות אינן רושמות בספריהן את השוחד בצורה גלויה, אלא משתמשות במסווים שונים. אחד הבולטים שבהם: הקמת חברת-בת בחו"ל, המשלמת "עמלה" לחברה הרשומה במקלט מס כלשהו או לעורך דין המשמש כנאמן, ומקבלת קבלה תמימה לחלוטין בה נרשם "עמלה" - ואותה היא כוללת בהוצאותיה.

רשות המיסים מסרה בתגובה, כי היא סבורה שהוצאות בלתי חוקיות כגון תשלומי שוחד אינן מוכרות בניכוי. עמדה זו אף הובעה במסגרת ערעורה של הרשות, התלוי ועומד בפני ביהמ"ש העליון, על פסק דינה של השופטת ברכה אופיר-תום בנוגע לחברת הידרולה.

בעערעור טוענת הרשות, "טעה בית המשפט הנכבד קמא בהתעלמו מן ההלכה הפסוקה של בית משפט זה ומעמדת מלומדי המשפט, לפיה אין מקום להתיר בניכוי תשלומים המהווים הפרה של החוק הפלילי בכל מדינה וחברה באשר הן".