מקום הולדת חיל האוויר בסכנת יירוט

דווקא המבנים המציגים את הפן היהודי הישראלי במתחם הקריה, המקום בו הוקם חיל האוויר הישראלי, ומרפאת הסובלנות של ד"ר קוטין, עומדים להיהרס בשל שיקולי פיתוח ונדל"ן, ולפעור חור ברחוב הראשי המשומר של המושבה שרונה * ברגע האחרון עצרו את הדחפורים כשהתברר שאין צו הריסה בתוקף, אך האיום על המבנים טרם הוסר עיריית ת"א: "החלטנו להרוס את המבנים, המהווים הפרעה לבניית כביש הטבעת התת-קרקעי"

ברחוב דוד אלעזר בקריה בת"א, הרחוב המרכזי והארוך ביותר במושבה הטמפלרית שרונה, נמצאים מבנים היסטוריים, שאחדים מהם נבנו לפני 130 שנה. שני מבנים, הסמוכים למבנה היקב, לא נכללים בתוכנית השימור של פרויקט דרום הקריה, הכוללת 37 בתים בתוך פארק ייחודי, המוקף מגדלי משרדים. למרות שמיקומם של מבנים אלה אינו פוגע בתוכנית הפיתוח של דרום הקריה, נערכים בימים אלה מינהל מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב להרוס אותם, משום שעד כה לא זכו להיכלל בתוכנית השימור, בגלל אינטרסים שונים. מדובר במהלך מקומם ובלתי הפיך, תוך התעלמות מעמדת היועצים המקצועיים לתוכנית בתחום השימור.

אחד הבניינים המיועדים להריסה, ברחוב דוד אלעזר 23, היה חלק ממתחם היקב ושימש כמרפאתו של ד"ר קוטין היהודי (שנספה אח"כ בשואה). קוטין הפעיל במקום מרפאה של סובלנות, ששירתה יהודים, ערבים וגרמנים. לימים, שימש המקום כלשכת ומשרד ראש מטה שירות האוויר של צה"ל. כאן נולדו חיל האוויר הישראלי ומערך האחזקה של החיל, בעיצומה של מלחמת העצמאות. מכאן יצא מערך המטוסים, כפי שהעיד בזמנו גם עזר ויצמן ז"ל כאחד הטייסים, כי מערך זה ניהל את פעילותו האינטנסיבית של שירות האוויר של ארגון ההגנה לעזרת היישובים הנצורים בכל רחבי הארץ.

תוכנית שימור שרידי המושבה שרונה, במסגרת פרויקט פיתוח דרום הקריה, הינה תוצאת המאבק הציבורי העיקש של המועצה לשימור אתרים, שפעלה לשימור המושבה על רחובותיה, מבניה והצמחייה ההיסטוריים שבה, ליצירת מתחם ציבורי ייחודי בין גורדי השחקים המתוכננים ולשימור מירב המבנים במתחם הפארק לצרכי בילויים בלב אזור מסחר.

במסגרת תוכנית השימור של המתחם, ובמהלך כל הדיונים, הפרסומים וההתנגדויות, עמדו נציגיה, ובראשם תמר טוכלר, מנהלת אזור ת"א והמרכז במועצה, על הדרישה לשמר את מירב המבנים ההיסטוריים בשטח הפארק, וכן על הצורך לשמר את שני המבנים ברחוב דוד אלעזר, להם חשיבות שימורית גבוהה בהיבט ההיסטורי התכנוני והנופי.

בניינים שמשלימים רצף רחוב

יצוין, כי הריסת שני המבנים היא על-פי התב"ע, שנמצאת בהליכי אישור סופיים. עם זאת, לדברי טוכלר "נעשה כאן תהליך של איפה ואיפה. כשנוח למערכת, ניתן לבצע שינויים בתוכנית. המבנים הנ"ל היו ברשימה, הם חשובים מאוד והריסתם פוגעת באופן ממשי ברצף ובמרקם הרחוב הראשון המתוכנן בתחום העיר תל-אביב. מדובר בשני מבנים בלבד, שלא נופלים כנטל ציבורי. היזמים פשוט עומדים בפתח ומחכים להחכיר כל מבנה. להרוס אפשר תמיד, אבל לא ברור לנו מה הדחיפות לעשות זאת כעת".

שני המבנים לאורך הדופן המזרחית של רח' דוד אלעזר הם בתים מס' 21 ו-23. המבנים לאורך רחוב זה יוצרים המשכיות בין חלקו הצפוני, המתחיל בבית העם, לחלקו הדרומי, המסתיים במבנה היקב המרשים. הריסתם תקטע את רצף הרחוב ההיסטורי, ותיצור מעין "חור" שיחליש את מה שהיה למעשה הרחוב הראשי של הכפר.

דוד אלעזר 23: היה מבנה עזר במתחם היקב והווה חלק בלתי נפרד ממנו, אח"כ שימש כאמור כמרפאתו של ד"ר קוטין וכמפקדת חיל האוויר, ובו הורכבו המטוסים הראשונים. את הדרישה לשימור מכלול היקב, כולל מבנה זה, הובילו לפני למעלה מעשור אנשי חיל האוויר (מידע מפורט ניתן למצוא בספר "תולדות חיל האוויר במלחמה לעצמאות", מאת רס"ן אבי כהן, בהוצאת משהב"ט, 2004).

לדעת המועצה לשימור, המבנה יכול לשמש כמבואה לבית המלון שייבנה בסמוך, או כגלריה, חנות, בית קפה או כל שימוש אחר, וכן יוכל בנקל לשמש כמבנה תמיכה לכל פעילות שתתבצע במתחם היקב, הן בהיבט של אחסון או מתן שירותים. לדברי המועצה, פגיעה בשני המבנים הללו ויצירת חור ברחוב משומר תפגע קשות במרקם הרחוב ובמתחם כולו. כמו כן מעירים במועצה, כי ממבנים פחות מרשימים מבית זה יצרו פנינים בנווה צדק, זכרון יעקב, מזכרת בתיה וגדרה.

דוד אלעזר 21: שימש שנים את יחידת המוזיאונים של משרד הביטחון. זהו מבנה מקורי מראשית המושבה שהשתמר בשלמותו, כולל מערכת מרתפים מרשימה, למרות שינויים חיצוניים קלים שפגעו בחנו. לאור התיעוד ההיסטורי הקיים, ובהשקעה לא גדולה, ניתן וראוי לשקמו. מבנה זה נכלל במקור בתוכנית השימור, אך הוצא ממנה בהסכמה עם מינהל מקרקעי ישראל ותוך התנגדות של המועצה לשימור. הסיבה להוצאה מקורה ברצון המתכנן להקים מגדל במקום זה, וכן הרצון לחפור כביש תת-קרקעי.

לאור התנגדות המועצה לשימור אתרים לפגיעה במבנים, הוחלט בוועדה המחוזית ת"א כי אין לאפשר את הקמת המגדל, אלא בנסיגה מהרחוב לכיוון דרך בגין, וכי יש לשמור על המבטים ברחוב. בעקבות לחץ המינהל ומהנדס העיר דאז, דני קייזר, הוחלט לאפשר את הריסת המבנים, בטענה כי הם מסוכנים וכי עלות שיקומם יקרה מדי - תוך הבטחה לבניית בתים דומים במקומם.

"המצב הפיזי של המבנים טוב"

לטענת המועצה לשימור, החלטה זו מקוממת במיוחד, לאור העובדה כי כל הכבישים בקריה הם תת-קרקעיים, וניתן לחפור עוד כמה מטרים תחת מבנים אלה ולהצילם, שכן מצבם הפיסי של המבנים הוא טוב. לדברי טוכלר, "למיטב ידיעתי חזר בו לאחרונה יועץ השימור של המינהל, ואמר כי לדעתו צריך לשמר מבנים אלה - אך פקידי המנהל ממשיכים בשלהם. גם גורמים בכירים בעירייה ניסו להשתמש בבתים אלה כקלף מיקוח נגדנו, בשעה שנאבקנו על שימור רחוב קפלן ומניעת הזזת והריסת המבנים לאורכו. מסיבה זו אנו מתקשים להבין כיצד אותם גורמים טוענים היום כי המועצה הסכימה אי פעם להריסת מבנים אלה. מנגד, ישנם גורמים בעירייה ובפרויקט החושבים כי זו טעות בלתי הפיכה, וכי ראוי וניתן לשקם ולהשמיש את המבנים".

עם התקדמות תהליכי התכנון והתיעוד של הפארק ע"י עיריית תל-אביב ומינהל מקרקעי ישראל (לאחר אישור התוכנית), ובעקבות הגדלת הנגישות לחלק מהאזורים שלא היו נגישים בעבר, התגלתה חשיבותם של מבנים נוספים והיכולת להשמשתם - מבנים היסטוריים המיועדים להריסה. גם חברי המשלחת הטמפלרית שהגיעו לאחרונה לארץ חשפו מידע רב נוסף לגבי המתחם. כן בוצעו בדיקות באשר למימוש הפוטנציאל המסחרי והנופי של המתחם, על-ידי מומחים שנשכרו בידי רשויות התכנון, המגלות גם הן דברים חדשים שלא עמדו לנגד עיני המתכננים בעת שאישרו את התכניות.

ספקות בחוקיות ההריסה

ב-29 במאי פנה אדר' דורון דרוקמן, מנהל אגף בכיר במינהל התכנון, למהנדס עיריית ת"א, חזי ברקוביץ', בעניין הריסת המבנים בדוד אלעזר 21 ו-23. דרוקמן כתב: "בימים האחרונים התקבלו פניות מגורמים שונים העוסקים בשימור, המבקשות, בתמצית, דחיית ביצוע הריסת המבנים בשלב זה... הפניות שהגיעו כאמור מצביעות, לכאורה, על מידע היסטורי נוסף באשר לחשיבותם של מבנים אלה ומנגד, על אי נחיצות הריסתם בשלב זה. לאור זאת, אבקשך לשקול דחיית ביצוע הריסת המבנים ובירור הנושא - ככל שתמצא לנכון".

ב-30 במאי פנה עו"ד גדעון קורן, בא כוח המועצה לשימור, אל עיריית ת"א, וכתב בין היתר: "למיטב ידיעת מרשתי, עתידה ההריסה להתבצע מחר, 31 במאי 2006. ככל הידוע למרשתי, העבודה עומדת להתבצע ללא היתר הריסה כדין. מהמידע שהגיע לידינו עולה, שלא נמצאה אסמכתה כי ניתן והוצא צו הריסה מטעם העירייה כנדרש.

"כן הובא לידיעת מרשתי, כי ההריסה מתוכננת להתבצע על-פי צו הריסה צבאי, אלא שבדיקת מרשתי העלתה כי מדובר בצו ישן שהוצא ע"י מרכז בינוי של צה"ל, וכי צו זה איננו עוד בתוקף, לאחר שלפני כשנה פג תוקפו. יתרה מכך, גם אם היה הצו בתוקף, ספק אם ניתן היה לעשות בו שימוש כיום, לאור העובדה שהמבנה הנ"ל הועבר זה מכבר מרשות הצבא לידי מינהל מקרקעי ישראל. על כן מתחייבת המסקנה, כי ביצוע ההריסה עתיד להיות שלא כדין.

"במצב דברים זה, אבקשך ליתן הנחייה דחופה ומיידית להימנע מביצוע ההריסה עד שתתבצע בדיקה עובדתית ומשפטית של טענות מרשתי, והכל על מנת למנוע גרימת נזק בלתי הפיך למבנים חשובים אלה".

לדברי טוכלר, למחרת שליחת המכתב, ביום המתוכנן להריסת המבנים, התקשרה אליה היועצת המשפטית של העירייה, שרי אורן, שהודיעה כי העירייה לא תבצע את ההריסה באותו היום, משום "שבעירייה פועלים לפי חוק". עם זאת הובהר, כי העירייה לא נסוגה מכוונתה העקרונית להרוס את המבנים.

תגובות המינהל ועיריית ת"א

מינהל מקרקעי ישראל מסר ל"גלובס" בתגובה: "המינהל קידם בשיתוף עם העירייה במשך שנים ארוכות תוכנית לשימור מרבית השכונה הטמפלרית שרונה בדרום הקריה, הכוללת שימור 37 מבנים, בעוד שהתוכנית המקורית שהיתה בתוקף כללה רק 11 מבנים לשימור. מדובר על היקף חסר תקדים בכל קנה מידה... שימור כל המתחם הינו בלתי אפשרי ומיותר לחלוטין, היות ועלותו למשלם המיסים הינה אדירה ואין בה כל הצדקה.

"תוכנית השימור התגבשה במשך שנים ארוכות ובשיתוף כל הגורמים... התוכנית החדשה עמדה בהצלחה בכל הערכאות הסטטוטוריות והמשפטיות האפשריות, ועומדת לקבל תוקף.

"החלטת הוועדה המחוזית בעניין אי שימור המבנים ברחוב דוד אלעזר נבעה מאילוצי הבנייה החדשה. בתוואי המבנים הנ"ל אמורה לעבור דרך תת-קרקעית אשר תשמש גישת רכבים לחניוני המבנים בפרויקט. מבדיקות שנעשו, לא ניתן להעביר דרך זו בתוואי חילופי. על אף שהתוכנית נמצאת לקראת מתן תוקף, הועלתה לאחרונה פעם נוספת הדרישה לשמר את המבנים הנ"ל. הנושא נבחן שוב ע"י גורמי העירייה הרלוונטיים, ולבסוף החליטה עיריית ת"א לדחות בקשה זו".

עיריית ת"א מסרה ל"גלובס" בתגובה: "התב"ע החלה במתחם דרום הקריה גובשה ע"י נציגי ועדת השימור, המועצה לשימור אתרים ואנשי מקצוע נוספים בתחום, והיא כוללת 37 מבנים שיועדו לשימור. חמישה מתוכם (ברח' קפלן) אף הוזזו כמה עשרות מטרים באמצעות טכנולוגיה מיוחדת שיובאה מחו"ל כדי שיתאפשר שימורם. שני המבנים שברחוב דוד אלעזר 21 ו-23 אינם נמנים על 37 המבנים הנ"ל, ויועדו בתוכנית להריסה. לפיכך, החליטה העירייה להרוס את המבנים, המהווים הפרעה לבניית כביש הטבעת התת-קרקעי, המחבר את כל המגרשים במתחם".

צו הריסה חדש צפוי להינתן בחודש הבא.