כלכלני BDI: צמיחתו המרשימה של ענף ראיית החשבון ב-2005 משקפת את התאוששות המשק

בהכנסות הענף נרשם גידול משמעותי * הפירמה המובילה - קוסט פורר את גבאי, עם 73 שותפים ו-1200 עובדים

ממחקר שערכה לראשונה קבוצת BDI-COFACE במסגרת דירוג BDI-CODE 2006 עולה כי שנת 2005 הייתה טובה למשרדי ראיית החשבון בישראל.

כלכלני הקבוצה מציינים כי צמיחתו המרשימה של הענף משקפת במידה רבה את התאוששות המשק הישראלי בכלל.

מנתונים שהתקבלו ממועצת רואי החשבון עולה כי ב-2005 עמד מספרם של רואי החשבון בישראל על 16,225. מדובר בגידול של כ-6% בהשוואה ל-2004, עת עמד מספרם על כ-15,336.

הכנסותיהם של רוב המשרדים הגדולים והבינוניים רשמו גידול משמעותי, בשיעור דו-ספרתי, תוך שיפור מסוים גם ברמת הרווחיות, אם כי בשיעור נמוך יותר. בשנה החולפת חלה גם עליה ניכרת בביקוש לרואי חשבון מצד המשרדים המובילים, בכדי לענות על הביקוש ההולך וגובר לשירותיהם.

בין מנועי הצמיחה העיקריים בענף ניתן למנות את הגידול בפעילויות שאינן בתחום הביקורת השוטפת, אלא עבודות יעוץ בתחומים שונים, כגון: תחום המיסוי, מיזוגים ורכישות, הערכות שווי, ייעוץ כלכלי ועוד.

הכלכלנים מצאו כי, בניגוד למרבית ענפי המשק, ענף ראיית החשבון מאופיין בריכוזיות גבוהה ובדומיננטיות של ארבעת השחקנים המובילים.

הריכוזיות הגבוהה באה לידי ביטוי בכך שכ-76% מהחברות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב המדורגות בדירוג BDI-CODE מבוקרות על-ידי ארבעת המשרדים הגדולים והמובילים בענף.

משרד קוסט פורר גבאי את קסירר (E&Y) אחראי על הנתח הגדול ביותר, עם כ-93 חברות, המהוות כ-35% מכלל חברות אלה, ואחריו משרד סומך חייקין, עם כ-16% מהחברות. משרד ברייטמן אלמגור אחראי על כ-13% מהחברות, קסלמן את קסלמן על כ-12% ו-13% הנותרים מוחזקים על-ידי זיו האפט (9%) ופאהן קנה (4%).

במקום הראשון בדירוג משרדי ראיית החשבון צועדת חברת קוסט פורר גבאי את קסירר (E&Y), עם 73 שותפים, כ-1200 עובדים ופעילות בכ-150 מדינות ברחבי העולם. אחריה סומך חייקין, החברה ברשת העולמית KPMG, המעסיקה כ-652 עובדים בישראל.

ברייטמן אלמגור, שהינה חלק אינטגרלי מהרשת הבינלאומית הגדולה DELOITTE&TOUCHE, מדורגת במקום השלישי, עם כ-650 עובדים. אחריה מדורגת קסלמן את קסלמן, הפועלת בכ-130 מדינות ברחבי העולם.

זיו את האפט (BDO) חותמת את החמישייה הראשונה של הדירוג, עם ייצוג בלמעלה מ-90 מדינות, 9 סניפים וכ-600 עובדים.