ביה"ד אישר את ביטול ההסכם בין מקפת למקורות: הוענקו תנאים עודפים לעובדים

קבע כי יש לחשב את שכרם הקובע של עובדי מקורות בדומה לשאר עמיתי מקפת, לפי ההוראות בתקנון הקרן

בית הדין לעבודה בת"א קבע כי הסכם מ-1990 בין ההסתדרות הכללית, חברת המים מקורות וקרן מקפת - בוטל כדין על-ידי מקפת ב-1993. זאת, מאחר שהיה לא חוקי והעניק לעובדים במקורות תנאים עודפים.

ב-1960 נחתם הסכם בין מקורות למקפת שהסדיר את הצטרפות עובדי מקורות כעמיתים ואת זכויות הפנסיה. ההסכם היקנה לעובדי מקורות תנאים מיוחדות לעומת התקנון של מקפת ובניגוד לו. לטענת מקורות, ההסכם היקנה לעובדיה תנאים מיוחדים בהתחשב בכך שבמסגרתו צורפה למקפת קבוצת עובדים גדולים בגילאים נמוכים יחסית.

לאחר כ-30 שנה ועקב השינויים בשוק הפנסיה החליטה מקפת לעבור לשיטת "הממוצעים", שבמקרים רבים הפחיתה את הפנסיה לעמיתים. במקביל, תוקנו תקנות קופות הגמל והחוק הבהיר שחל איסור להקנות זכויות עודפות מעבר לתקנון. מקורות סירבה שהשינוי יוחל גם עליה. אחרי מו"מ נחתם ב-1990 הסכם שמשאיר את ההוראות המיוחדות מ-1960 על כנן בנוגע לעובדים שהצטרפו לקרן עד 1984, ומאידך "מיישר קו" לגבי עובדים שהחלו לעבוד לאחר שנה זו - לגביהם הוסכם להחיל את התקנון.

ב-1993 הפסיקה מקפת ליישם את הסכם 1990 והחלה לשלם לגמלאי מקורות מקדמות על חשבון הפנסיה לפי שיטת הממוצעים. זאת, בנימוק שההסכם מ-1990 יוצר אפליה לטובת עובדי מקורות לעומת כלל העמיתים בקרן. מקורות הגישה תביעה ובין הצדדים נחתם ב-1995 הסכם לתקופת ביניים עד שיינתן פסק דין. מקפת טענה שמקורות נהגה להעלות את שכר עובדיה בשיעור גבוה משמעותית מזה המקובל במשק, דבר שגרם לכך שתשלום הפנסיה היה גבוה בעשרות אחוזים מהגימלה שהיתה משתלמת לפי שיטת הממוצעים.

בית הדין קבע כי חל איסור להבטיח זכויות עודפות בהסכמים. נקבע כי הסכם 1990 בוטל כדין, ויש לחשב את שכרם הקובע של עובדי מקורות בדומה לשאר עמיתי מקפת, לפי ההוראות בתקנון הקרן. מקורות יוצגה על-ידי עו"ד בועז בן-צור.