בג"ץ: לפרק 5 ק"מ מגדר ההפרדה באזור ההתנחלות צופים בשומרון

ברק בביקורת על הפרקליטות: העתירה מצביעה על כך שהמידע שסופק לא שיקף את מלוא השיקולים

שופטי בג"ץ קיבלו היום (ה') עתירות של פלשתינים נגד תוואי גדר ההפרדה באיזור ההתנחלות צופים שבשומרון והורו ולפרק כחמישה קילומטרים מהגדר ולהקים תוואי חלופי.

בהחלטתם כתבו השופטים, כי קטע זה תופס קרקעות בשטח כולל של למעלה מאלף דונם, מהן כ-650 דונם בבעלות פרטית של תושבים פלשתינים.

בפסק הדין, שכתב הנשיא אהרון ברק, נמתחה ביקורת על הפרקליטות: "העתירה שלפנינו מצביעה על אירוע שאין להשלים עימו, לפיו המידע שסופק לבית המשפט לא שיקף את מלוא השיקולים, שעמדו לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות", הוא ציין.

תוואי הגדר באיזור זה נידון בעבר בעיצומם של פיגועים רבים שאירעו באותה תקופה, והעתירה נדחתה בזמנו, בעקבות המידע שמסרה המדינה לבג"ץ. עם זאת, מבהיר השופט ברק בפסק הדין הנוכחי, כי יפה עשתה הפרקליטות שהודיעה לבית המשפט על המחדל, משאיתרה אותו.

השופטים נענו לבקשת המדינה לדחות את פירוק קטע הגדר בשישה חודשים, עד להקמת התוואי החלופי, אך הדגישו, כי לא מדובר במתן גושפנקא חוקית לתוואי החדש. בנוסף, חוייבה המדינה בהוצאות המשפט בסך 50 אלף שקלים.

בהמשך דן בג"ץ בשמונה עתירות שהוגשו נגד תוואי הגדר באזור גוש עציון. זהו הדיון הראשון שנערך בבג"ץ על תוואי הגדר באזור זה ועל כן חשיבותו רבה. בתום דיון קצר החליט בג"ץ להמשיך את הדיונים בפני הרכב שופטים מורחב.