נשיא איירבוס חשוד שמימש מניות כי ידע מראש על הבעיות ב-380A

נואל פורג'ר וילדיו מכרו מניות ב-EADS במארס - וביום רביעי שעבר המניה צנחה ב-26%

נואל פורג'ר, הנשיא הצרפתי של EADS, החברה האם של איירבוס, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, המכהן גם כנשיא איירבוס, נלחם עתה על הישרדות בתפקידו, אחרי שבסוף השבוע התברר שהוא וכמה דירקטורים ב-EADS מכרו מניות בשווי מיליוני אירו כבר במארס, שלושה חודשים אחרי שהתברר שאיירבוס מערכת את מסירת מטוס הג'מבו-על שלה, 380A, לחברות תעופה, ותסבול הפסדים כבדים בשל כך.

מניות EADS צנחו ביום רביעי שעבר ב-26% אחרי שהחברה הכריזה שאיירבוס תדחה בשישה חודשים נוספים את מועד מסירת מטוסי 380A ללקוחותיה חברות התעופה, ותספוג אגב כך מחיקת רווחים בסך כ-2 מיליארד אירו, כולל הפיצויים שיהיה עליה לשלם לחברות תעופה כמו אמירייטס ואייר סינגפור, שכבר מכינות תביעות נגדה. בסך הכל נמחקו כ-4 מיליארד אירו משווי השוק של EADS באותו יום. חברה זו מחזיקה ב-80% מאיירבוס, ו-BEA הבריטית מחזיקה ב-20% הנותרים.

הרוויח 2.5 מיליון

פורג'ר ניצב בפני חקירת רשות הבורסות הצרפתית AMF של מימושי המניות שלו במארס, שהוא מכחיש שעשה. לפי הדיווח של EADS לרשות ניירות הערך הצרפתית, פורג'ר מכר ב-15 במארס מניות בשווי 5.2 מיליון אירו, שהעניקו לו רווח של 2.5 מיליון אירו. בהודעת החברה נאמר כי המכירה היתה שגרתית, ובוצעה לפני שפורג'ר ידע על עיכוב אספקת המטוסים החדשים לחברות התעופה.

במקביל, שני ישובי הראש המשותפים של EADS, ארנו לגרדר ומנפרד בישוף, מנכ"ל דיימלר-קרייזלר, שמחזיקה ב-30% ממניות EADS, פתחו בחקירה פנימית של בעיות החיווט שהתגלו בדגמי 380A החדשים. דובר דיימלר מסר ביום ו' שהחברה לא ידעעה דבר על עיכוב מסירת דגם המטוס החדש.

לפי הדו"ח לרשות ני"ע הצרפתית, גם שלושת ילדיו של פורג'ר מכרו מניות. היו"ר המשותף ארנו לגרדר, שחברתו (לגרדר) היא בעלת העניין הצרפתית הפרטית הגדולה ב-EADS, מכר גם הוא מניות של EADS באפריל, אך הוא מכחיש שהיה לכך קשר למידע פנימי כלשהו.

קורבן נוסף של הבעיות הטכניות שהתגלו במטוסים הג'מבו-על החדשים של איירבוס, שאמורים להכיל 555 מושבים, היא BEA הבריטית, בעלת מניות המיעוט ב-EADS. בנקאי השקעות נושאים ונותנים כעת עבור BEA על מכירת אחזקתה, 20%, ל-EADS. שווי האחזקה הזו הצטמצם כעת פלאים בגלל עיתוי הודעת דחיית המסירה של המטוסים. החברה מסרה ביום רביעי שעבר שרק יום קודם לכן נודע לה על הבעיות הטכניות במטוסי 380A.

להיבעט החוצה

פורג'ר הוביל את איירבוס להישגה הגדול - עקיפתה של היריבה המושבעת בואינג כיצרנית המטוסים המסחריים הגדולה בעולם. פורג'ר מכחיש את ההאשמות נגדו על מימוש המניות ביודעו שאיירבוס נתונה בבעיות, אך ארנו לגרדר, שחברתו מחזיקה ב-7.5% ממניות EADS, הכריז שאיירבוס במשבר. מקורות ב-EADS מסרו לעיתון הבריטי אובזרבר שהעובדה שלגרדר נקרא למסור את גרסתו בפרשה, משמעותה שפורג'ר צפוי להיבעט החוצה.

לפי פייננשל טיימס, לגרדר ובישוף, היו"ר הגרמני של EADS, הזהירו אתפורג'ר שלא להתראיין, בעקבות ראיון שהעניק לתחנת רדיו צרפתית, בו מתח ביקורת קשה על מפעלי איירבוס בצרפת ובגרמניה, שלדבריו היו אחראים לעיכובים בייצור מטוס 380A.

פורג'ר התמנה גם למנכ"ל משותף של EADS בשנה שעברה, אחרי מסע שדולה ציבורי וגיוס תמיכתו של הנשיא ז'אק שיראק, שהצהיר בסוף השבוע כי יש לו אמון מלא ביכולותיה של איירבוס. בשנות ה-80, פורג'ר עבד כיועצו תעשייתי של שיראק. השמועות אומרות שמינוי פורג'ר לנשיא איירבוס ולמנכ"ל משותף של EADS נעשה בלחצו של שיראק, ובניגוד לדעתו של ארנו לגרדר.

"אני מקווה להישאר בתפקידי, אך הדבר אינו תלוי בי. זו החלטה של בעלי המניות", אמר פורג'ר בראיון לתחנת הרדיו אירופה-1 ביום שישי. בהתייחסו למכירת המניות אמר פורג'ר ש"ב-9-17 במארס לא ידענו שתהיה בעיה באיירבוס. ידענו רק שאיירבוס מנהלת מרוץ נגד הזמן בנושא ה-380A".