בריטיש איירווייס נחקרת בארה"ב ובבריטניה בחשד לתיאום ההיטלים לכיסוי עלויות הדלק

שניים מבכירי החברה הוצאו לחופשה עד תום החקירה, והמניה הגיבה בירידה של 5.1%

בריטיש איירווייס, חברת התעופה השלישית בגודלה באירופה, מסרה הבוקר (ה') כי רשויות הפיקוח בארה"ב ובבריטניה בודקות את תמחור הכרטיסים שלה ואת המס המיוחד הנגבה בגין התייקרות הדלק. עוד מסרה החברה ששניים מבכיריה הוצאו לחופשה. מניית החברה צנחה במסחר בלונדון ב-5.8%.

המשרד הבריטי לסחר הוגן, OFT, ומשרד המשפטים האמריקני "חוקרים פעילות קרטלית לכאורה שנוגעת לבריטיש איירווייס ולעוד חברות תעופה", נאמר בהודעה שפרסמה BA. המנהלים שקיבלו הודעה על הוצאה לחופשה בתקופת החקירה הם המנהל המסחרי, מרטין ג'ורג', ומנהל יחסי הציבור, איאן ברנס.

בריטיש איירווייס ייקרה את כרטיסי הטיסה שלה שבע פעמים מאז מאי 2004, כדי להגן על עצמה מפני עליית מחירי הדלק הסילוני לשיאים חדשים, ביחד עם כל שוק האנרגיה. בפברואר מסרה החברה שהיא נחקרת ביחד עם חברות תעופה אחרות על-ידי הרשויות באיחוד האירופי ובארה"ב, בחשד לתיאום מחירים בשוק טיסות המטען.

"הפעם מדובר על הטסת נוסעים והחקירה מתנהלת, כך נראה, על כל שיטת התמחור, מה שנשמע רציני למדי", הגיב אנליסט במורגן סטנלי. הוא הצביע על "אלמנטים שליליים נוספים", באומרו שהמנהל המסחרי המושעה מרטין ג'ורג' הוא "בהחלט אחד מארבעת או חמשת הבכירים בבריטיש איירווייס".

מניית החברה צנחה ב-21.35 פני ל-345.5 פני, הירידה היומית הגדולה בחודש האחרון, ואחר כך התאוששה במקצת, לירידה יומית של 5.1%. המניה עלתה מתחילת השנה ב-4.5%.

דובר של המשרד הבריטי לסחר הוגן מסר כי חוקרים מטעם המשרד ביקרו במשרדי BA ב-13 ביוני, במסגרת "חקירה שמתמקדת בתיאום מחירים לכאורה" של היטלי הדלק המיוחדים שנגבו על כרטיסים לטיסות ארוכות מבריטניה ואליה. עוד מסר המשרד כי החקירה מצויה בשלב מוקדם.

על-פי איגוד חברות התעופה הבינלאומי, יאט"א, חברות התעופה הצליחו לכסות 15% עד 20% מעלויות הדלק הנוספות שלהן בעזרת ההיטלים המיוחדים שהן גבו על הכרטיסים.

הכנסות בריטיש איירווייס שלא מכרטיסים, סעיף הכולל גם את ההיטלים המיוחדים בגין הדלק, עלו ברבעון הרביעי שלה ב-65% ל-340 מיליון ליש"ט (627 מיליון דולר), דיווחה החברה ב-19 במאי. באפריל העלתה BA את היטל הדלק על טיסות ארוכות ב-17% ל-35 ליש"ט.

דובר של חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק, שבשליטת המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, סירב לומר אם החברה נחקרת גם היא על-ידי רשויות ההגבלים העסקיים. חברות התעופה הגדולות באירופה, אייר פראנס-ק.ל.מ ולופטהנזה, הודיעו שהן אינן נחקרות.

חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס (AMR) קיבלה צו הצגת מסמכים בפני חבר מושבעים גדול, מסרה החברה בהודעת אי-מייל. עם זאת, החברה הדגישה ש"הובהר לה שהיא אינה יעד של החקירה".

האיחוד האירופי הבהיר באמצעות דובר בשם ג'ונתן טוד שהוא אינו מעורב בחקירה האמריקנית-בריטית.