המדינה מציעה לחייב את המפלגות הגדולות בפריימריז ולהגביל תרומות גם שלא בסמוך לבחירות

רמון: החוק ישים קץ לתופעות פסולות שליוו את הבחירות במפלגות בשנים האחרונות, כמו מפקדים מזוייפים, שהעיבו על ההליך הדמוקרטי

משרד המשפטים הפיץ היום (ה') טיוטה לתיקון חוק המפלגות, המציע לחייב את המפלגות הגדולות לקיים בחירות מקדימות ("פריימריז") לפני בחירות כלליות לכנסת. הצעת החוק אף מציעה להגביל את גובה התרומה שיוכל לקבל מועמד בפריימריס וכן את גובה ההוצאה שהוא יהיה רשאי להוציא.

שר המשפטים, חיים רמון, ציין ש"החוק ישים קץ לתופעות פסולות שליוו את הבחירות במפלגות בשנים האחרונות, כמו מפקדים מזוייפים, שהעיבו על ההליך הדמוקרטי ופגעו במעמד הכנסת".

רמון הוסיף, כי "החוק יביא לכך שהבחירות במפלגות יתנהלו בטוהר מידות ובשקיפות מירבית".

בתיקון לחוק גם מוצע, להחיל כללי מימון על כל סוגי הבחירות הפנימיות במפלגות לתפקידים שונים. הכללים המוצעים מבוססים על המלצותיה של הוועדה הציבורית לבחינת מימון פעילות פוליטית, בראשות השופט בדימוס, דב לוין.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי מטרת התיקון היא להבטיח את הגינות הדרך בה נבחרים מועמדים לכנסת, יחד עם השארת מידה רבה של אוטונומיה למפלגות באשר לדרך זו.

התיקון מתייחס לבחירות פנימיות, בהן נבחרים מועמדים לתפקיד מטעם המפלגה באופן ישיר ע"י כלל הזכאים לבחור מטעם המפלגה. הוא יחייב מפלגות גדולות, שלהן 30 אלף מתפקדים ויותר או 15 ח"כים בכנסת המכהנת, לבחור בפריימריז את המועמדים לכנסת, שידורגו במקומות הראשונים.

"המקומות הראשונים" הם כפל מספר חברי הכנסת שייצגו את המפלגה בתחילתה כהונתה של הכנסת המכהנת, ע"י בחירות מקדימות. הפריימריז יתקיימו בתקופה שבין 90 ל-120 יום לפני מועד הבחירות, אלא אם הבחירות הוקדמו. אז הם ייערכו בין 14 ל-28 יום מיום היווצרות העילה להקדמת הבחירות.

מפלגה שהחוק יחול עליה תידרש לקבוע בתקנונה כללים באשר לדרך עריכת הפריימריז, דרך דירוג המועמדים, תקופת החברות המזכה חבר מפלגה בזכות לבחור בפריימריז ועוד.

אם רשם המפלגות לא יאשר את הכללים, לא תוכל המפלגה להתמודד בבחירות. רשם המפלגות גם יפקח על הפריימריז, ויוודא שהם מתנהלים בהתאם לכללי ההגינות וטוהר המידות.

באשר להגבלות המימון, ככל שמדובר בתשעה החודשים שלפני הבחירות אין שינוי: הגבלות התרומות וההוצאות חלות על כל קבלה או הוצאה של כסף או שווה כסף, במישרין או בעקיפין, בארץ ובחו"ל, במזומנים או בהתחייבות מכל סוג, למעט פעילות אישית בהתנדבות. הפרת החוק תהווה עבירה בעלת עונש מאסר.

התיקון מציע, להרחיב את האיסור גם מחוץ ל"תקופת הבחירות", כך שתרומה והוצאה ייבחנו לפי מבחן "המטרה העיקרית": אם המטרה העיקרית של מתן סכום הכסף או שוויו היא לבחירת המועמד לתפקיד מטעם המפלגה, אזי מדובר בתרומה, והוא הדין לגבי הוצאה. הפרת החוק בתקופה זו תישא סנקציה כספית בלבד.

כן מוצע לאסור שימוש בנכסי ציבור לצורך תעמולת בחירות. התיקון מטיל על מועמד חובה לפקח ולנקוט את כל האמצעים הסבירים בנסיבות העניין, למניעת עבירה בתחום המימון, בידי מי שהוסמך על ידו או פעל מטעמו לקידום מועמדותו. מבקר המדינה יקבל סמכויות פיקוח על מימון ההתמודדות ועל אופן מילוי הוראות החוק.