תלונות לרשות השנייה: אודטה מקדמת סיינטולוגיה בתוכניתה

ברשות השנייה שוקלים הורדת האייטמים לאלתר " גורמים בהפקה: אמונותיהם של המרואיינים אינן מענייננו

גיורא רוזן, נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, הפנה לטיפולה של מועצת הרשות השנייה תלונות חוזרות ונשנות של צופים, על כך שהמגישה אודטה שוורץ מקדמת את דת הסיינטולוגיה בתוכניתה בערוץ 10.

באחד ממכתבי התשובה שכתב רוזן לאחד מהצופים המלינים, הוא מגיב וטוען כי הוא צפה בראיון שערכה אודטה שוורץ עם מאיר עזרא, שהוצג כמצליחן בעסקים ("המיליונר ממיאמי") תודות למיומנותו הייחודיות.

רוזן מודה כי הוא מסכים עם טענתו של הצופה כי אודטה שוורץ פועלת לכאורה לקידומם של רעיונות סיינטולוגיים, מבלי שהיא קוראת לתפישה האמורה בשמה באופן מפורש.

"לכאורה בהערותיך, אינך לבד", מוסיף רוזן במכתבו" שכן דעה דומה הובעה לא מכבר גם על-ידי עורך העיתון 'מעריב', אמנון דנקנר, לאחר שפורסמו במדורה של אודטה בעיתון, כתבות השואבות את השראתן מן הסיינטולוגיה. לעיתון 'הארץ' אמר עורך 'מעריב' כי 'אין לי דעה טובה על כתות ועל סיינטולוגיה בפרט. אחרי שהגיעו התלונות...סיכמתי עם עורך המוסף כי הכתיבה בעניין תיפסק'.

"לאור האמור לעיל, אני מפנה את פנייתך להנהלת הרשות השנייה, על מנת שזו תקבע ללא דיחוי את עמדתה העקרונית לגבי מרכיבים אלה בתוכניותיה של הגב' שוורץ העולים לפרקים בתוכניתה היומית בערוץ 10", מסכם רוזן. מועצת הרשות השנייה החליטה לקדם את הטיפול בתלונות החוזרות ונשנות, והעבירה את הנושא לטיפול הרשות השנייה.

"אין מדובר במקרה בודד אלא במקרים אחדים שנדרשנו להם בעבר", כותב רוזן למועצה. "לא נראה לי כי אנו יכולים להתייחס בשוויון נפש לניצולו של ערוץ ראשי לטובתה של גישה מוסווית ושנויה במחלוקת. אציין שמאיר עזרא מטעים במהלך הראיונות עמו כי הוא שואב את כללי עבודתו מדבריו של רון האברד. האברד הוא מנהיגם הנצחי של הסיינטולוגיים בכל העולם, אולם עובדה זו אינה נאמרת, הגם שהיא מהותית".

כאמור, זו אינה הפעם הראשונה שהגיעו אל רוזן ואל מועצת הרשות השנייה תלונות על קשר בין אודטה לבין דת הסיינטולוגיה. בעבר פתחה הרשות בבדיקה בגין התלונות, אך לא נמצאו ליקויים במידה שיש לפעול בגינם. ברשות מודים כי הם אינם בקיאים בדת הסיינטולוגיה ובעקרונותיה, אך משהמשיכו להתרבות התלונות הם הבינו כי מדובר ככל הנראה בקידום של עקרונות הדת בדרך כה מוסווית שצופה שאינו מודע לכך, אינו מרגיש בדבר.

איילת מצגר, המנכ"ל הזמני של הרשות השנייה, אומרת ל"גלובס", כי לאחר אותה בדיקה, ומשהמשיכו להגיע תלונות, בוצעה בדיקה נוספת, וניתנה הנחייה חד משמעית לערוץ 10 להציג את עמדתו בנושא.

במקביל, נבדק העניין ברמה המשפטית. "אנחנו בהחלט שוקלים להורות על הורדה של אותם אייטמים מהתוכנית לאלתר", אומרת מצגר.

מהפקת התוכנית של אודטה נמסר בתגובה, "מערכת התוכנית מקבלת בברכה כל בדיקה שמבצעת הרשות. באשר לתוכנית, מערכת ההפקה עוסקת בהפקת תוכניות ולא בקידום שום גורם זה או אחר. המרואיינים מוזמנים לתוכנית, על-פי קישוריהם והיותם אוטוריטות בתחומם. אם יש למרואיין זה או אחר באופן פרטי-אישי שיוך/ דעה/ אמונה, אין זה מעניינה של מערכת ההפקה. התייחסות המערכת אל המרואיינים הינה עניינית בלבד". "