מומחית תעופה מהאוניברסיטה העברית: "הגיע הזמן להקים חברת לואו קוסט ישראלית, ולהוזיל את הטיסות"

פרופ' ניקול אדלר: "בשוק שולטת אל-על, כאשר ישראייר וארקיע מספקות תחרות קטנה מאוד ונקודתית"

"הגיע הזמן להקים חברת לואו קוסט (low cost) ישראלית, ולהוזיל את הטיסות לתיירים ולישראלים, בהם אנשי עסקים", כך אומרת היום מומחית לתעופה מהאוניברסיטה העברית, פרופ' ניקול אדלר.

אדלר מאמינה כי חברה כזו תוכל להתחרות באל-על ובחברות לואו קוסט אירופיות שחזרו לטוס לארץ, כיוון שאף שכולם מדברים על תחרות ופתיחת שמיים, השוק הישראלי סגור ובעיקר יקר. בשוק שולטת אל-על, כאשר ישראייר וארקיע מספקות תחרות קטנה מאוד ונקודתית, אמרה.

דברי אדלר באים על רקע טענות חוזרות ונשנות על מחסור במושבים בטיסות ליעדים השונים, ובעיקר על המחירים הגבוהים. מחירים אלה מרתיעים תיירים מלבוא לארץ, והופכים את התיירות לישראל לכזו שמיועדת לעשירים בלבד.

אל על, לעומת זאת, טוענת כי מה שמרתיע את התיירים הוא מחירי המלונות הגבוהים ואילו המלונאים טוענים להיפך. לדעת רבים, יותר מקום בטיסות לארץ יעודד גם את המלונאים להוסיף חדרים, ואולי אפילו לבנות מלונות חדשים. אדלר מדגישה, שאמנם חברות התעופה השונות מציעות דילים והנחות, ומפרסמות מחירים נמוכים, אך אלו כרטיסים שנקנים זמן רב מראש, וכרטיסים בודדים בכל טיסה.

לדבריה, בפועל, קשה לדעת מה המחיר שאנו משלמים עבור הכרטיסים, שכן בכל מטוס יש מחירים שונים. סיבה נוספת היא שחברות ישראליות לא מחויבות לפרסם את מחירי כל הכרטיסים למטוסים. "בארה"ב חייבות החברות לדווח על מחירו של כל כרטיס עשירי", אמרה. "היעדר המידע לא מאפשר לערוך השוואה אמיתית".

למחירים הגבוהים יש עוד סיבה - הסכמי הקוד-שרינג שיש לאל-על עם 100 חברות תעופה עולמיות, מה שגורם להיעדר תחרות. בעוד שארה"ב ואירופה נהנות מפירות התחרות ומשמיים פתוחים, אנחנו ממשיכים לשלם הרבה.

לדעת אדלר קיים סיכוי לירידת מחירים אך לדבריה, יש לקבל את הסמכת מדינות אירופה לנחיתה של חברות שונות. מסובך הרבה יותר הוא אישור הממשלה ורשות התעופה האזרחית למוביל נוסף. מי שיתנגד, כמובן, יהיו אל על והוועד החזק שלה, שמתנגד לכל תחרות.

"נתב"ג מסוגל לקלוט 16 מיליון נוסעים בשנה", אומרת אלדר, "וכיום הוא קולט בקושי 7 מיליון. יש הרבה מה לעשות בתחום זה. במקום לעודד חברות לואו קוסט אירופיות לבוא לפה, יש לעודד יזמים להקים חברת לואו קוסט מקומית".

לפי נתוני לשכת התיירות הנכנסת, ב-2006 יגיעו לארץ 2.6 מיליון תיירים. יותר מושבים במטוסים, טיסות זולות יותר, וכמובן שקט בטחוני, הם רק ההתחלה לקראת יעד של 5 מיליון תיירים, שמציבים שרי התיירות לדורותיהם.