הצעת חוק פרטית: נשיא ביהמ"ש העליון יקבע כללי אתיקה להתנהגות שופטים

ח"כ בן-ששון יעלה מחר את הצעתו לקריאה טרומית, בהסכמת שר המשפטים חיים רמון ולאחר התייעצות עם נשיא העליון אהרון ברק

יו"ר ועדה חוקה, חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן-ששון (קדימה), מקדם הצעת חוק פרטית, שתסמיך את נשיא בית-המשפט העליון לקבוע כללי אתיקה להתנהגות שופטים בבתי-המשפט. הכללים ייקבעו בהתייעצות עם שר המשפטים.

בן-ששון יעלה מחר (ד') את הצעתו לקריאה טרומית, בהסכמת שר המשפטים, חיים רמון. זאת, בהתאם להתייעצות מוקדמת שהיתה עם נשיא בית-המשפט העליון, פרופ' אהרון ברק.

הצעת בן-ששון מקדמת הצעת חוק ממשלתית באותו עניין, שכבר קיבלה את אישור ועדת השרים לחקיקה. היא תשולב בהצעת החוק הממשלתית, לאחר שזו תוגש לקריאה ראשונה בכנסת.

הצעת החוק נועדה לתת לכללי האתיקה שייקבעו מעמד מחייב, שינחה את השופטים, כדי להגביר את אמון הציבור במערכת המשפט. כמו כן מציע בן-ששון, לתת משמעות להפרה של כללי האתיקה, ולאפשר לשר המשפטים להגיש קובלנה נגד שופט שחרג מהכללים.

בגוף הצעת החוק נכתב, כי "אדם העוסק בשפיטה, נדרש לרמה גבוהה במיוחד של מידות אישיות, נורמות התנהגות וטוהר מידות. האחריות להתנהגות ראויה ואתית מוטלת על השופטים עצמם, בהתאם לחובתם לפעול על-פי עקרונות היסוד בשיטת המשפט, ובעיקר עקרונות עצמאות השפיטה, עם משוא פנים והגינות".

לדברי בן-ששון, מעמדה העליון של מערכת המשפט בישראל מחייב את השופטים לכללי אתיקה. הכללים ייקבעו לאחר שהצעת החוק תוכן לקריאה סופית.