שפל בתעריפי הביקורת במכרזי ממשלה; משרד רו"ח ליאון-אורליצקי יקבל מהמל"ל 65 ש' לשעה

ירידה של 45% בתעריף המוסד לביטוח הלאומי - עד כה שילם 121 שקל לשעה

שפל חסר תקדים בתעריפי הביקורת במכרזים ממשלתיים. משרד רואי החשבון ליאון-אורליצקי זכה במכרז הביטוח הלאומי, ויקבל על-פי ההערכות 65 שקל לשעה בלבד.

הביקורת בביטוח הלאומי מבוצעת מאז 1999 בידי משרדי סומך-חייקין וזוהר. המוסד טען, כי הוא שילם עד כה 800-850 אלף שקל כולל מע"מ. ואולם, מקורות בענף המודעים לפרטי המכרז אומרים, כי מדובר בסכום לפני מע"מ.

היקף העבודה בביטוח הלאומי מוערך ב-7,000 שעות בשנה, כך שעד כה שילם המוסד 104 שקל לשעה לפי נתוניו, או 121 שקל לשעה לפי נתוני הענף. מדובר, לפיכך, בירידה של עד 45% בתעריפים שישולמו בשנה הבאה.

לשם השוואה: רשות החברות הממשלתיות, שתעריפיה נחשבים לנמוכים ביותר בענף, משלמת 151 שקל לשעה. אגף החשב הכללי העלה לאחרונה את תעריפיו והוא משלם 210 שקל לשעה. תעריפים אלו עדיין נמוכים בעשרות אחוזים מהמקובל במגזר העסקי.

מכרז הביטוח הלאומי נעשה בצורה חורגת מן המקובל, כאשר המשרדים התבקשו להציע הנחה מתשלום מירבי של 650 אלף שקל לשנה (ללא מע"מ), בלא שנקבע מספר השעות שיעבדו. המכרז מאפשר למוסד להטיל על המשרדים כל עבודה מכל סוג ובכל היקף, ולדרוש שיבצעו אותה במסגרת התשלום עליו התחייבו.

חלק מהמשרדים הגדולים סירבו לגשת למכרז, וחלקם אף טענו שהוא נוגד את כללי האתיקה המקצועית. לשלב הסופי במכרז עלו שלושה משרדים: ליאון-אורליצקי, בראשותם של משה ליאון ועופר אורליצקי; שיף-הזנפרץ, בראשותם של ראובן שיף ויהושע הזנפרץ; וברזילי הירושלמי.

מממסכי המכרז שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי בסיום דירוג היכולת המקצועית הוביל שיף עם 57.14 מתוך 60 נקודות אפשריות; ליאון קיבל 50.05 נקודות; וברזילי - 47.54. ואולם, העובדה שלמחיר ניתנו 40% מכלל הציון הסופי, היא שהכריעה את הכף.

ליאון-אורליצקי הציע הנחה של 30% מהסכום המירבי, כלומר - 455 אלף שקל לשנה ללא מע"מ. שיף-הזנפרץ הציע הנחה של 22%, ומשרד ברזילי - הנחה של 27%. לפיכך, הציונים הסופיים היו: ליאון - 90.06; שיף - 87.58; ברזילי - 85.04.

נשיא לשכת רואי חשבון, עופר מנירב, אמר בתגובה: "במשרדי איני לוקח עבודות כאלו בפחות מ-200 שקל לשעה. אני חושש, שאי אפשר לבצע את העבודה ברמה ראויה במחיר כזה, אבל אני בטוח שהמשרד הזוכה יידע כיצד לפעול כראוי". לדבריו, "הטעות היא קודם כל של מזמין העבודה, משום שיש מיתאם בין המחיר שאתה משלם לבין השירות שאתה מקבל. לכל משרד יש שיקולים משלו כאשר הוא מגיש הצעות למכרזים".

אורליצקי אמר בתגובה: "לפי תחשיבינו, ניתן יהיה לרשום רווח - אמנם קטן מאוד - על-ידי התייעלות בביקורת, ייעול המיחשוב והעובדה שמדובר מעתה במשרד אחד ולא בשניים. האיכות תמיד נמצאת אצלנו מעל הכל, גם אם מדובר בתיק שאנחנו מפסידים עליו".

הביטוח הלאומי מסר בהתייחסו לביקורת על המכרז: "בשל העובדה שקשה מאוד להעריך את עלות הביקורת, הוחלט ללכת על סכום שממנו תיגזר הנחה, וזאת על-פי ניסיוננו והסכומים ששילמנו עד היום לשני המשרדים. הסכום שנקבע אינו מהווה הבדל משמעותי מהקיים, בהתחשב בכך שיועסק משרד אחד ולא שניים".