מנכ"ל חברת חשמל אורי בן נון הציג תוכנית חלופית לפיה חברת החשמל תאמץ מבנה קונצרני

(עדכון) מרשות החשמל נמסר כי ההתקפה של בן נון על רשות החשמל היא התקפה מניפולטיבית והיא בבחינת שערוריה בלתי נסבלת

הרפורמה המבנית בחברת החשמל תידחה לפחות עד שנת 2010. מנכ"ל החברה, אורי בן נון, הודיע היום (א') כי התוכנית הקיימת, המבוססת על המלצות חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG אינה אפשרית לביצוע.

בן נון הציג תוכנית חלופית לפיה חברת החשמל תאמץ מבנה קונצרני, על פיו הקונצרן יהיה כולו בבעלות ממשלתית מלאה, ויוקמו ארבע חברות בנות לייצור חשמל. 51% מחברות הייצור יוחזקו על ידי חברת החשמל, 44.1% יונפקו לציבור ו-4.9% יוקצו לעובדים.

בנוסף יוקמו 3-5 חברות בנות לחלוקה שיהוו מונופול אזורי ויהיו בבעלות מלאה של חברת החשמל. עוד ממליץ בן נון להקים שתי חברות בת, אחת להתפלת מים והשנייה לתקשורת. חברות אלה, מבחינת בן נון, מהוות עוגן להגדלת הכנסות החברה מניצול תשתיות קיימות.

מודל בן נון מבטיח שיעורי תשואה גבוהים יותר על ההון. התשואה המובטחת להון לחברות הייצור יעמדו על 12%, בחברות החלוקה - 6.5% ל-12% ובחברת האם - 6.5%. מודל בן נון שנדון בשבועות האחרונים בדירקטוריון החברה, במשרד האוצר, התשתיות ורשות החברות טרם אושר, אך לא נדחה על הסף.

כל הגורמים המעורבים ברפורמה לרבות ועד העובדים הודיעו לבן נון על נכונותם לבחון את הצעתו לעומק. במידה והמלצות בן נון יאומצו, משמעות הדבר היא דחיית הרפורמה המיבנית בחברת החשמל בארבע שנים לפחות.

בשלב הראשון נדרש שינוי חקיקה בחוק משק החשמל ועל פי הערכות בן נון, ושלוש שנים אינטנסיביות ומורכבות יוקדשו להכנות תשתית ליישום הרפורמה.

על פי מודל בן נון, יוקמו ארבע חברות ייצור, במקטע זה תתקיים תחרות על אספקת החשמל. חברת הייצור הראשונה: תחנת הכוח רוטנברג ויחידות נוספות; השנייה - תחנת הכוח אורות רבין ויחידות נוספות; תחנת כוח פחמית נוספת פרויקט D באשקלון ויחידות ייצור נוספות ופרויקט E - הקמת תחנת כוח חדשה.

בן נון אמר כי תוספת שתי תחנות הכוח תייצר 2,400 מגוואט ותביא לייצור רזרבה סבירה לחברת החשמל. לדבריו, תעריפי החשמל צפויים להתייקר כתוצאה מיישום הרפורמה, וזאת כיוון שהיום אין תשואה ריאלית להון ומחירי החשמל ברמתם הנוכחית אינם ריאלים.

בן נון אמר עוד, כי יישום מודל KPMG הוא בבחינת משימה בלתי אפשרית. לדבריו, "אני הודעתי שלא אצליח לשכנע את העובדים ליישם את התוכנית המוצעת כיום. אם אתם מכירים מישהו שיכול לעשות זאת במקומי, אני אפנה את מקומי. התוכנית הזו היא המקסימום שאני יכול להציע ולבצע". עוד הדגיש בן נון, כי תוכנית KPMG היא זעזוע למשק החשמל ולתועלות שלו אין משמעות.

בן נון דחה בתוקף את הפרשנות לפיה תוכניתו מהווה ניצחון לעובדי חברת החשמל ואמר, כי בקרב העובדים יש חששות גדולים. הרפורמה לא שמה לה ליעד לפטר עובדים, אך היא מחייבת לבצע התייעלות שתביא לפרישה מרצון.

בן נון אמר, כי לאחר כשלושה חודשים בחברת החשמל הוא גיבש תוכנית שאמורה להביא לפתרון הבעיות המרכזיות שיש בחברה. כמה בעיות מרכזיות לדבריו, מפריעות לניהול החברה: מחסור ברזרבת חשמל; מצב פיננסי קשה והקפאת תוכניות פיתוח; תלות ברגולטור שמהווה סכנה קיומית לפעילות חברת החשמל ועלולה להביא לפשיטת רגל של החברה; העדר מקורות גז מובטחים לטווח ארוך; שנאה תהומית בציבור לחברת החשמל ולעובדיה; סגירת אפשרויות בפני חברת החשמל לפיתוח עיסקי מחוץ למשק החשמל ועוד.

מרשות החשמל נמסר כי ההתקפה של בן נון על רשות החשמל היא התקפה מניפולטיבית והיא בבחינת שערוריה בלתי נסבלת.

בהודעה חריפה שפירסמה הרשות היום נמסר, כי לא ייתכן שמנכ"ל של חברה ממשלתית יתקוף באופן ציני נציגי ציבור שמונו על ידי הממשלה ועושים עבודתם נאמנה תוך שמירה על האינטרס הציבורי. "העובדה שהמנכ"ל החדש נחשף למצבה של החברה, היתה צריכה להביא אותו להירתם כדי לשפר את מצב החברה ולא לצאת במתקפות על נציגי הציבור. רק מהלך של הכנת תוכנית התייעלות אופרטיבית יעיד על לקיחת אחריות ולא ניסיון להטיל האשמות חסרות בסיס על גורמים אחרים".

המאבק בין יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, דוד אסוס למנכ"ל חברת החשמל, אורי בן נון החל לפני כחודש על רקע הפסקות החשמל היזומות.

אסוס תקף בחריפות את חברת החשמל ורמז כי יד מכוונת הביאה להפסקות החשמל. בן נון במתקפה חסרת תקדים אמר כי דבריו של אסוס הם בבחינת שקר וכזב. הדברים הקשים שהם אומרים הבוקר זה על זה הם בבחינת עליית מדרגה ביחסים המתוחים ביניהם.