בן אליעזר: "אם מקורות לא תתחיל בעוד כחודש להקים את מתקן ההתפלה באשדוד - יבוטל הזיכיון שנתנה המדינה לחברה"

ממקורות נמסר בתגובה, שמרגע ההחלטה על הקמת חברת היזום, לפני מספר שבועות, היא פועלת במלוא המרץ להקמת המתקן

"אם מקורות לא תתחיל בעוד כחודש להקים את מתקן ההתפלה באשדוד לייצור 45 מיליון מ"ק מים בשנה, יבוטל הזיכיון שנתנה המדינה לחברה" - כך הודיע היום שר התשתיות, בנימין בן אליעזר.

ממקורות נמסר בתגובה, שמרגע ההחלטה על הקמת חברת היזום, לפני מספר שבועות, היא פועלת במלוא המרץ להקמת המתקן, וכי בכוונתה להתחיל בהליך ההקמה ברגע שהדבר יתאפשר.

מתקן ההתפלה באשדוד תוכנן במסגרת תוכנית הממשלה מ-2001 להוסיף למשק המים 315 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. לצורך כך פירסמה המדינה שורה של מכרזים לחברות פרטיות, וכן הטילה על מקורות להקים מתקן התפלה באשדוד. לצורך הקמת המתקן פירסמה מקורות מכרז טרן קי, בו זכתה חברת אשדוד התפלה, המשותפת לברן ולאיוניקס.

מיד לאחר הבחירה הודיע האוצר שלא יאפשר למקורות להקים את המתקן בשל בעיה של סבסוד צולב. עוד נקבע, שניתן יהיה להקים את המתקן רק אחרי שמקורות תקים את חברת ייזום, שתופרד משאר פעולות החברה ותוכל להתחרות בחברות פרטיות.

הקמת חברה זו התעכבה במשך כארבע שנים לפני מספר שבועות, בעקבות פגישה משותפת בין משרד התשתיות, משרד האוצר ורשות החברות, הוחלט להקים את חברת היזום, שבראשה יעמוד יו"ר מקורות החדש, שיבוא במקומו של היו"ר הנוכחי בוקי אורן.

חברה זו, כך הוחלט, תוכל בין השאר להקים את המתקן. לפי שעה חברת הייזום טרם הוקמה, עובדה שמעכבת את יישום ההחלטה.

אי בחירה של יו"ר חדש למקורות, המוטלת על בן אליעזר, גם היא מעכבת את הקמת חברת היזום.

למרות זאת הוחלט במקורות לקדם את מתקן ההתפלה. יצוין שכדי להקים את מתקן ההתפלה, תאלץ מקורות להכניס שינויים בתוכנית המקורית להקמת המתקן, וזאת על פי דרישת נציבות המים, כהמשך לניסיון שנלמד במתקן ההתפלה של אשקלון. עד כה פירסמה המדינה מכרזים להקמת ארבעה מתקני התפלה. לפי שעה פועל מתקן התפלה אחד בלבד באשקלון, שהוקם על ידי קונסוצריום, וי.איי.די המייצר 100 מיליון מ"ק מים בשנה.

מתקן נוסף לייצור 30 מיליון מ"ק מוקם בחוף פלמחים על ידי קונסוצריום ויה מאריס. מכרז ליצור 30 מיליון מ"ק מים נוספים בוטל על ידי המדינה, שאף חילטה את הערבות שהפקידו היזמים, בשל אי עמידה בתנאי המכרז. מכרז נוסף בוטל אף הוא. למכרז בחדרה, להקמת 100 מיליון מ"ק נוספים, טרם נמצא זוכה. אם מקורות תקים את המתקן שלה באשדוד יתווספו למשק המים בתוך מספר שנים 275 מיליון מ"ק מים מותפלים.