ביה"ד: על מעביד לטפל ביעילות בתלונה על הטרדה מינית כדי להסיר מעליו אחריות

קבע כי על המעביד לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה ולמנות אחראי לנושא

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי מעביד המבקש להסיר מעליו את נטל האחריות להטרדה מינית שביצע עובדו או ממונה מטעמו, נדרש להוכיח שפעל באופן יעיל למניעת הטרדה מינית וטיפל ביעילות במקרי הטרדה מינית. זאת, בהתאם לחובתו לפי החוק למניעת ההטרדה המינית.

השופטת ורדה וירט-ליבנה התייחסה לשאלת אחריותו של מעביד להטרדה מינית, שלא זכתה עד כה לדיון מקיף בבית הדין. היא קבעה כי חובה על מעביד לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה, כפי שקובע החוק.

בית הדין ציין כי על המעביד להביא לידיעת הממונים והעובדים את דבר איסור ההטרדה המינית ולדרוש מהם להימנע ממנה תוך נקיטת כל האמצעים למניעת מעשי הטרדה המינית. מעבידים שיש להם יותר מ-25 עובדים חייבים לאמץ תקנון שיפורסם בין העובדים ובו יובאו עיקרי הוראות החוק, ויפורטו בו דרכי הגשת תלונות. המעביד יפרסם את התקנון במקום בולט לעין וימסור עותק לכל ממונה מטעמו ולעובדים שיבקשו.

חובה נוספת, לפי החוק, היא לטפל ביעילות במקרים של הטרדה מינית והתנכלות, תוך עשיית כל שביכולת המעביד למנוע את הישנות ההטרדה ולתקן את הפגיעה שנגרמה למתלונן.

כמו כן, על המעביד מוטלת חובה למנות אחראי לנושא ההטרדה המינית לצורך בירור תלונות ולמסירת מידע. בית הדין הסביר כי האחראי נדרש ליידע את המתלונן באשר לאופן הטיפול בהטרדה המינית או ההתנכלות; לברר את התלונה ביעילות וללא דיחוי תוך הגנה על כבודם ופרטיותם של המעורבים; לוודא שהמתלונן לא ייפגע במהלך בירור התלונה בענייני עבודה; ולפעול להרחקה בין המתלונן לבין מי שנגדו הוגשה התלונה.

בתום בירור התלונה על האחראי להגיש סיכום בכתב למעביד על בירור התלונה בצירוף המלצות. לאחר מכן על המעביד להחליט ללא דיחוי על מתן הוראות לעובדים המעורבים, פתיחה בהליכים משמעתיים ועוד.

פסק הדין ניתן בערעור של עיריית ירושלים על פסק דין, שחייב אותה לשלם לשתי עובדות לשעבר 50 אלף שקל (כ"א) כפיצוי על כך שהוטרדו מינית על ידי הממונה שלהן, ולאחר מכן סבלו מהתנכלות בעקבות תלונותיהם.

בית הדין הארצי קיבל חלקית את הערעור. הוא קבע שאכן העירייה לא עמדה באופן מלא באחריותה לפעול באופן יעיל למניעת מעשי ההטרדה המינית וההתנכלות במקום העבודה ולטפל ביעילות במקרים אלו. עם זאת, נקבע שכלל נסיבות המקרה אינם מצדיקים את פסיקת שיעורו המלא של הפיצוי הקבוע בחוק למניעת הטרדה מינית ללא הוכחת נזק. לאור זאת, נקבע שהפיצוי לכל אחת מהעובדות לשעבר יהיה 40 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל. (ע"ע 156704).