הריגוש המיידי

ב-20 במארס 2002 הושק הווינר, שנה אחר כך הוא הכניס 393 מיליון שקל, השנה הוא יכניס 1.25 מיליארד ויעמיד רווח נקי של 440 מיליון שקל. טוטו 16, זוכרים? עדיין יש דבר כזה

120 מיליון. בישיבות שנערכו במועצת ההימורים ערב טורניר גביע העולם העריכו שהווינר ישבור שיאים. דובר על הכנסות של 120 מיליון שקל, על פי חישוב של 30 מיליון שקל לשבוע. הסיבות לאופטימיות היו משחק ה"סינגל" שהושק, ואיפשר למהמרים להשתחרר מהמחויבות לקומבינציה שכוללת שלושה הימורים לפחות בטופס. כלומר, מי שרוצה יוכל - כמו בכל מקום כמעט בעולם, וכמו בכל בנק הימורים לא חוקי - לשים את הכסף על הימור בודד.

200 מיליון. אחרי שבוע אחד היה ברור שההערכות רחוקות מהמציאות. ביום שישי, 16 ביוני, נשבר שיא ההימורים ליום - 13 מיליון שקל. השיא הקודם נקבע לפני ארבעה חודשים במחזור צ'מפיונס ליג - 6 מיליון שקלים. במהלך אותו יום שישי, בסביבות הצהריים, נרשם גם שיא ההימורים לשעה אחת - 3 מיליון שקלים. במועצת ההימורים שמחים להודות בטעות. כבר היום עומדות הכנסות הווינר מהמונדיאל על 180 מיליון שקל. עד סיום הטורניר יחצו ההכנסות את קו 200 מיליון השקלים.

45 מיליון. בטוטו אמרו אתמול שהסיבה העיקרית לעניין היא השקת ה"סינגל". "27 עד 30 אחוז מהטפסים הם טפסי סינגל", אומר מנכ"ל מועצת ההימורים, שאול שניידר. "בשביל מוצר שהושק רק לפני חודש, זה יוצא דופן. מתוך הכנסה של 180 מיליון שקלים במונדיאל, 45 מיליון מגיעים מטפסי סינגל. אנשים מבינים שהסיכוי להרוויח בסינגל הוא גדול יותר. זה מושך אותם. מצד שני, בזכות הסינגל אחוז הכסף שהולך לזכיות ופרסים גדל משמעותית. אם עד הסינגל החזרנו 59 אחוז מההכנסות לזכיות, עכשיו עם הסינגל ההחזר לאנשים עלה ל-68.8 אחוז".

1.25 מיליארד. הווינר הושק לראשונה ב-20 במארס 2002, כשלושה חודשים לפני המונדיאל ביפאן ודרום קוריאה. עד אז מימש הציבור את תאוותו באמצעות הטוטו המסורתי. הולכים ביום חמישי לתחנות ומנסים לנחש 16 משחקים שונים. הבנקים הלא חוקיים מימשו את הפנטזיה שמממש הווינר היום - הימור על משחק בודד. חלק מהציבור הימר באמצעות הימורים מקוונים באינטרנט שהופעלו על ידי עשרות חברות בעולם.

בשנה בה הושק הווינר הכניס הטוטו 16 למועצת ההימורים 328 מיליון שקל. הווינר, שפעל 9 חודשים באותה שנה, כבר הביא 286 מיליון שקל. ב-2006 שינוי יחסי הכוחות כבר ברור - הכנסות הווינר השנה יגיעו ל-1.25 מיליארד שקל, לעומת 300 מיליון של הטוטו 16. במלים אחרות, ביחס לשנה הראשונה המלאה שלו (2003 - 393 מיליון שקל) קפץ המותג שנקרא ווינר ב-318%.

למי שמעדיף את הדרך הישנה, מבטיח שניידר ש"הטוטו הוא מוצר שימשיך להתקיים. הוא מוצר טוב, מעניין, שמבטיח את חלום הכסף הגדול שלא נמצא בווינר". עם זאת, שניידר מציין שעל הטוטו "עובר תהליך שעובר עליו בכל העולם. אנשים אוהבים את הריגוש המיידי, את הזכייה המיידית, אפילו הקטנה. הטוטו משלים להם את זה מדי פעם עם החלום על הכסף הגדול".

100. אחת הטענות שקיימות אצל המהמרים לגבי הווינר היא העובדה שיחסי הזכייה פחות אטרקטיביים מאלו שמציעות חברות הימורים באינטרנט. "אני יכול להגיד שזה בפרוש לא נכון", אומר שניידר. "אנחנו בודקים את עצמנו בכל זמן נתון מול כמעט 100 אתרים שונים בעולם, ובאף נקודת זמן אנחנו לא נמצאים בחלק התחתון מבחינת יחסי ההימור. בחלק גדול מהזמן אנחנו בעשירייה המובילה מהבחינה הזו".

1,500. שבעה אנליסטים מועסקים בטוטו במשרה מלאה ובודקים את יחסי ההימורים בעולם, וקובעים את יחסי ההימורים בווינר; ב-2003 פעלו בישראל 900 תחנות טוטו, היום פועלות 1,500 תחנות; בחודש שלפני המונדיאל הגיעו למועצה 100 פניות לפתיחת תחנות חדשות; בעלי התחנות הכניסו במונדיאל עד כה כתשעה מיליון שקלים; בחודש יוני הכסף שנכנס דרך האינטרנט עמד על 12 מיליון שקל; 7% מכלל ההימורים בווינר נעשים דרך האינטרנט; הרווח הנקי שמוקצה לספורט הוא 20% מהסך הכללי.

6.8 מיליון. 3 מיליון טפסי ווינר נשלחו במונדיאל; ההשקעה בטופס ווינר ממוצע לפני המונדיאל עמדה על 40 שקלים; טופס ממוצע במונדיאל עולה 60 שקל; בפרסום של הווינר במונדיאל הושקעו 5 מיליון שקלים, מתוך זה מיליון במגזר הערבי; המגזר הערבי מהווה 25% מכלל ההכנסות. המשחק שהכניס הכי הרבה הימורים במונדיאל היה בין איטליה לארה"ב - 6.8 מיליון שקלים. כמעט כל הכסף בהימור הלך על איטליה. המשחק הסתיים בתיקו; מעריכים שחצי מיליון אנשים בישראל הימרו בווינר במהלך המונדיאל; הזכייה הכי גדולה במונדיאל - 350,000 שקל הגיעה לאדם ששלח 37 טפסים; אתמול נרשמה זכייה של 49,000 שקל מהימור באינטרנט, מטופס בודד בו הושקעו 840 שקל.

440 מיליון. 440 מיליון שקל רווח לעומת 150 מיליון ב-2002. הרווח הזה הוא תוצאה של השקת הווינר ב-20 במארס 2002? שאול שניידר, יו"ר מועצת ההימורים: "כן. רק הווינר".